شناسه خبر : 12775

ضریب نفوذ بیمه اجتماعی روستایی خراسان شمالی به ۵۹.۴۶ درصد رسید

ضریب نفوذ بیمه اجتماعی روستایی خراسان شمالی به ۵۹.۴۶ درصد رسید

هم اینک ۵۷ هزار و ۱۶ نفر از روستاییان و عشایر خراسان شمالی زیر پوشش بیمه اجتماعی قرار دارند که این رقم در مقایسه با پیش از فعالیت دولت تدبیر و امید ۱۷۶ درصد رشد یافته است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، مدیر صندوق بیمه کشاورزان، روستاییان و عشایر خراسان شمالی اظهار داشت: در ابتدای روی کار آمدن دولت یازدهم تنها ۲۰ هزار و ۶۴۹ نفر از عشایر و روستاییان این استان زیر پوشش بیمه قرار گرفته بودند، که در دوران دولت یازدهم و دوازدهم تاکنون ۳۶ هزار و ۳۶۷ نفر به این رقم افزوده شده است.

محمدرضا غلامزاده، ضریب نفوذ بیمه اجتماعی روستایی در این استان را در ابتدای دولت یازدهم ۲۱.۵۳ درصد عنوان کرد و افزود: در دولت تدبیر و امید این ضریب ۳۷.۹۲ درصد افزایش یافته و به ۵۹.۴۶ درصد رسیده است.

وی اظهار داشت: بر این اساس ضریب نفود بیمه اجتماعی در استان در مقایسه با سال قبل از روی کارآمدن دولت تدبیر و امید ۱۷۶ درصد رشد یافته است.

مدیر صندوق بیمه کشاورزان، روستاییان و عشایر خراسان شمالی گفت: قبل از دولت یازدهم سه هزار و ۷۰۹ نفر از زنان روستایی و عشایری این استان زیر پوشش بیمه اجتماعی بودند که پس از روی کار آمدن دولت تدبیر و و امید تاکنون ۶ هزار و ۸۰۱ نفر دیگر خود را بیمه کرده اند.

وی با بیان اینکه هم اکنون ۱۰ هزار و ۵۱۰ نفر از زنان روستایی و عشایری زیر پوشش بیمه اجتماعی هستند،  افزود: تعداد زنان بیمه شده نیز در این مدت ۱۸۳ درصد رشد داشته است.

غلامزاده، شمار مستمری بگیران بیمه روستایی استان نیز که در ابتدای دولت یازدهم تنها ۱۷۳ نفر بود، هزار و ۲۴۳ درصد رشد داشته است و هم اکنون ۲ هزار و ۳۲۵ نفر از این صندوق مستمری دریافت می کنند.

کاهش ۱۰ درصدی میانگین سنی بیمه شدگان

وی با بیان اینکه میانگین سن بیمه شدگان روستایی در دولت تدبیر و امید ۱۰ درصد کاهش یافته است، اظهار داشت: قبل از روی کار آمدن دولت یازدهم این میانگین بالاتر از ۵۳ سال بود که اکنون به ۴۵ سال رسیده است.

مدیر صندوق بیمه کشاورزان، روستاییان و عشایر خراسان شمالی افزود: میانگین سطح درآمدی بیمه شدگان روستایی این استان در دولت تدبیر و امید ۴.۶۹ درصد رشد یافته است.

غلامزاده اظهار داشت: این صندوق بیمه ای در سال ۸۴ تشکیل و نمایندگی آن در استان ایجاد شد و امسال برای نخستین بار افرادی که ۱۵ سال از پرداخت حق بیمه آنان گذشته و به سن بازنشستگی ۶۵ سال رسیده اند، مستمری ماهانه دریافت می کنند.

وی پایین ترین سطح دریافتی مستمری و حقوق از این صندوق را پنج میلیون و ۵۰۰ هزار ریال و بالاترین آن را ۱۴ میلیون ریال عنوان کرد.

وی گفت: پایین ترین سطح درآمدی در صندوق بیمه روستایی و عشایری سه میلیون و ۳۰۰ هزار ریال و بالاترین آن نیز هشت میلیون و ۴۰۰ هزار ریال است که اعضای صندوق سالانه این مبلغ را واریز می کنند.

مدیر صندوق بیمه کشاورزان، روستاییان و عشایر خراسان شمالی افزود: دولت به عنوان کارفرما، دوسوم مبلغ حق بیمه کشاورزان، روستاییان و عشایر را پرداخت می کند و این بدان معنا است که این قشر تنها حق بیمه چهار ماه خود را پرداخت می کنند و پرداخت هشت ماه دیگر توسط دولت انجام می شود.

وی اهداف برقراری این بیمه را جلوگیری از مهاجرت بی رویه روستاییان به شهرها، کاهش اختلافات طبقاتی و بالا بردن سطح زندگی روستاییان و عشایر، تامین امنیت اجتماعی و توزیع عادلانه درآمد عنوان کرد.

غلامزاده گفت: تمامی زنان و مردان متاهل و مجرد ساکن در روستا و مناطق عشایری، کشاورزان، زنبورداران، قالیبافان و هنرمندان صنایع دستی غیرساکن در روستا، شاغلان فصلی و ساکنان شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر، رانندگان حمل بار و مسافر برون شهری ساکن در روستا و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفری و کارکنان مراکز و شرکت های وابسته به سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی و نظام دامپزشکی با شرط سنی ۱۸ سال تمام تا ۵۰ سال می توانند در این طرح ثبت نام کنند.

وی مزایای عضویت در صندوق را نیز مستمری پیری، مستمری بازماندگان، مستمری ازکارافتادگی کلی و نقل و انتقالات سوابق دانست.

مدیر صندوق بیمه کشاورزان، روستاییان و عشایر خراسان شمالی افزود: هم اکنون ۲ هزار و ۲۵۰ نفر از افراد زیر پوشش صندوق مستمری بازماندگی و فوت دریافت می کنند که ماهیانه ۱۰ میلیارد ریال به حساب آنان واریز می شود.

۱۷۹ هزار نفر از جمعیت روستایی، عشایری و ساکنان شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر این استان مشمول بیمه اجتماعی هستند که تاکنون ۵۷ هزار و ۱۶ نفر از این جمعیت خود را بیمه اجتماعی کرده اند.

استان خراسان شمالی رتبه پنجم کشور را در ضریب پوشش بیمه ای روستاییان و عشایر دارد.

استان خراسان شمالی ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد که حدود ۴۴ درصد آنان در روستاها سکونت دارند و ۳۷ تا ۴۲ درصد اشتغال این استان در حوزه کشاورزی است، ۳۰ هزار نفر از جمعیت این استان نیز عشایر هستند.

خراسان شمالی جزو استان های با سطح درآمدی پایین است.

 

ارسال نظر