اختصاصی چابک‌آنلاین؛

تهاتر طلب شرکت‌های بیمه‌ای با سهام، ریسکی مضاعف بر شانه‌های نحیف صنعت بیمه

تهاتر طلب شرکت‌های بیمه‌ای با سهام، ریسکی مضاعف بر شانه‌های نحیف صنعت بیمه

تغییر سیاست برخی از شرکت های صنعت بیمه دربرابر بدهکاران بزرگ ودریافت مطالبات ناشی از حق بیمه های نقد نشده با تهاتر سهام.!

چابک آنلاین، زهرا نامداری، به تازگی تعدادی از شرکت های بیمه ای، بخشی از مطالبات خود از محل بیمه نامه‌های صادره شخص ثالث خودروهای صفر کیلومتر را در قالب سهام شرکت های زیرمجموعه بیمه گذار دریافت کرده اند.

این موضوع با واکنش های متفاوتی در صنعت بیمه روبرو شد.

گمان می رود که شرایط فعلی اقتصادی سبب شده تا امکان دریافت حق بیمه به صورت نقدی از برخی بیمه گذران مهیا نباشد.

شرکت های بیمه ای هم مجبور شده اند تا از دارایی های شرکت  بدهکار به‌خصوص سهام بورسی آن که ارزش ذاتی خوبی هم داشته مطالبات خود را دریافت کنند.

در واقع، شرکت های بیمه ای درشرایط فعلی که اقتصاد کشور دچار رکود کم سابقه ای  شده، وصول مطالبات را به هر قیمتی در دستور کار خود قرارداده اند.

عبدالمجید رافع، معاون اداری و مالی شرکت بیمه کارآفرین به چابک آنلاین گفته که با توجه به شرایط موجود که پیش بینی آینده با ابهام مواجه است، وصول مطالبات در قالب سهام درست است و در شرایط دیگری که بستر خیلی امنی ایجاد شود شاید بشود تصمیمات بهتری گرفت.

بی شک، اخذ طلب شرکت بیمه ای در بستر تهاتر با سهام شرکت های وابسته به بدهکاران، انتخاب بین گزینه بد و بدتر است زیرا ریسک بازار شرکت با این فرایند بالا تر میرود.

مجید بنویدی، مدیرعامل اسبق شرکت بیمه میهن اما  به چابک آنلاین گفته که با دریافت حق بیمه با تهاتر سهام وجه نقدی به شرکت منتقل نمی شود  و این احتمال وجود دارد که شرکت بیمه ای در هنگام پرداخت خسارت با کمبود نقدینگی مواجه شود.

‎احمد صفرزاده، معاون فنی شرکت بیمه البرز هم به چابک آنلاین گفته که وصول حق بیمه به صورت سهام مغایر با قانون بیمه بوده وتاکید کرده که شرکت های بیمه ای باید با رعایت آیین نامه های مصوب شورایعالی بیمه تصمیم گیری کنند.

اما مخالفت با این اقدام شرکت های بیمه ای  فقط محدود به مدیران میانی صنعت بیمه نشد.

 زیرا بیمه مرکزی هم در واکنشی به این اقدام،  به صراحت اعلام کرد که دریافت مطالبات به صورت تهاتر با سهام  و بخشی از اموال بیمه گذار به هیچ وجه مورد تایید نیست؛ چراکه شرکت های بیمه ای به غیر از ریسک بیمه گری مجاز به تقبل ریسک های دیگر نیستند و از شرکت های بیمه ای خواست تا وصول حق بیمه ها صرفا به شکل وجه نقد انجام شده و ازتهاتر مطالبات با اموال و دارایی های بیمه گذار خود داری کنند.

در این بین اما پرویز خسروشاهی، قائم مقام بیمه مرکزی متذکر شده که که آیین نامه های موجود برای سرمایه گذاری شرکت‌های بیمه در گزینه های مختلف نصاب هایی را تعیین کرده و شرکت‌های بیمه ای اقداماتی می کنند که این نصابها را به هم می زنند و بعد به سراغ بیمه مرکزی می آیند و برای رعایت مجدد آن نصاب ها طلب مهلت می کنند.

وی گفته که  قیمت گذاری املاک و سهام تهاتر شده بسیار مساله دار و نقدشوندگی شان نیز بسیار کم است و بیمه مرکزی سعی در مدیریت این موضوع داشته و در تلاش است تا مانع انحراف از آیین نامه سرمایه گذاری شود.

گفته می شود که تهاتر مطالبات با سهام در حیطه اختیارات خود شرکت های بیمه ای بوده ونهادناظر نمی تواند در این زمینه دخالت داشته باشد.

اما در این بین حق با کیست؟

بیمه مرکزی به عنوان نهاد ناظر همواره  نگاه حمایتی به شرکت های بیمه و بیمه گذاران داشته است.

یکی از وظایف بیمه مرکزی حفاظت و صیانت از حقوق بیمه گذاران است و وقتی شرکت های بیمه در سررسید به منابع مالی نقد دست پیدا نکند برای ایفای تعهدات خود دچار مشکل خواهد شد.

ساده تر اینکه باید منابع مالی و پشتوانه های مالی شرکت های بیمه ای قوی باشد زیرا این پشتوانه های مالی ضمانت تامین تعهدات شرکت های بیمه برای بیمه گذران است.

به‌طور معمول شرکت های بیمه‌ای با فروش بیمه نامه ریسکی را وارد شرکت می کنند و تردیدی نیست که با دریافت حق بیمه به صورت سهام ، ریسک مضاعفی را به شرکت و صنعت بیمه وارد کرده و خود را از داشتن منافع درآمد وجوه نقد،  محروم می کنند.

ساده تر اینکه تصمیم گیری برای انتقال سهام به جای حق بیمه به شرکت بیمه ای زمان زیادی طول خواهد کشید و در این مدت شرکت بیمه به دلیل انکه حق بیمه را دریافت نکرده شاید از منافعی برخوردار نشود.

رئیس کل بیمه مرکزی به صراحت دغدغه خود در این زمینه را بیان کرده و تاکید کرد که اگر سهمی خوب است، خودروسازان آن سهم را در بازار سرمایه بفروشند و سپس پول آن را به شرکت های بیمه بازگردانند. اگر خوب نیست چرا شرکت های بیمه این سهام را از آنها می گیرند؟

غلامرضا سلیمانی تاکید کرده که شرکت های خودروسازی قبل از تحویل خودروهای صفر کیلومتر به خریداران، این خودروها را بیمه ثالث کرده و حق بیمه آن را به صورت نقدی از خریدار دریافت می کنند بنابراین باید این مبلغ را در اسرع وقت به شرکت های بیمه ای پرداخت کنند.

این احتمال هم وجود دارد که در صورت به وجود آمدن چنین رویه ای در صنعت بیمه بعضی ازبیمه گذاران بزرگ وجوه دریافتی خود بابت حق بیمه را در منابع دیگری مصرف کنند.

شاید رونق بازار بورس در یکی دوسال اخیر به خصوص سالجاری یکی از علت های تمایل شرکت های بیمه به دریافت مطالبات به صورت سهام باشد اما به طور طبیعی بازار سهام توام با ریسک است و نمی‌توان تغییرات قیمت را به صورت دقیق پیش‌بینی کرد.

هرچند که سایه بیمه گذاران بدحساب همواره بر شانه های نحیف صنعت بیمه سنگینی کرده  اما باید دید که این صنعت برای خلاصی ازاین چالش بزرگ در شرایط فعلی چه راهکاری در پیش می گیرد.

 

ارسال نظر