شناسه خبر : 1263

مدیرعامل صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی خبر داد:

آمادگی صندوق بیمه معدنی برای ضمانت تسهیلات معادن کوچک

آمادگی صندوق بیمه معدنی برای ضمانت تسهیلات معادن کوچک

فرید دهقانی گفت: این صندوق آماده صدور بیمه نامه و ضمانت نامه برای تسهیلات یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومانی توسعه معادن و صنایع معدنی در مناطق کم برخوردار کشور است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، فرید دهقانی یکشنبه در نشست خبری گفت: سال 96 قانون حمایت از توسعه اشتغال روستایی با تخصیص 1.5 میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی برای ایجاد اشتغال و توسعه روستایی مصوب شد.
به گفته این مقام مسئول، قرار بود این منابع در بانک توسعه تعاون، پست بانک، کشاورزی و صندوق کارآفرینی امید سرمایه گذاری شود و بانک های عامل نیز به همان اندازه روی این منابع بیافزایند.
وی افزود: ابتدا بخش معدن و صنایع معدنی که یکی از بخش های اولویت دار اشتغالزایی است، در این زمینه مغفول ماند، اما با انجام مذاکره هایی با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در اسفند ماه پارسال امکان استفاده معدن داران و فرآوری کنندگان مواد معدنی از منابع مالی و تسهیلات یاد شده فراهم شده است.
دهقانی اضافه کرد: بر اساس توافق، 10 درصد تسهیلات معادل یکهزار و 200 میلیارد تومان برای بخش معدن و صنایع معدنی اختصاص یافت که می تواند انقلابی در اکتشاف، استخراج و فرآوری معادن ایجاد کند.
وی درباره شیوه تخصیص این تسهیلات، خاطرنشان کرد: معدن داران باید در سامانه «کارا» ثبت نام کنند و پس از آن مدارک مورد نیاز را به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ارسال کنند، سپس
مدارک برای بررسی به صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی ارسال می شود که در نهایت برای طرح های پذیرفته شده، ضمانت نامه به عنوان وثیقه تسهیلات اعطا می شود.
این مقام مسئول گفت: نرخ سود تسهیلات به ترتیب چهار، 6 ، هشت و 10 درصد برای معادن واقع شده در مناطق مرزی محروم، عشایری، روستایی و شهرهای کمتر از 10 هزار نفر جمعیت پیش بینی شده است.
وی اظهار داشت: این صندوق برای هر میزان درخواست وارده برای تسهیلات، آماده صدور ضمانتنامه است و محدودیتی از این نظر وجود ندارد.
دهقانی خاطرنشان کرد: افراد اهلیت دار ایرانی و خارجی که از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ها مورد تایید قرار گرفته و به این صندوق معرفی شوند، می توانند از این تسهیلات استفاده و برایشان ضمانتنامه صادر می شود.
وی اظهار داشت: سقف در نظر گرفته شده برای تسهیلات 15 میلیارد تومان است که فقط به معادن کوچک و متوسط تعلق دارد، همچنین دوره بازپرداخت این وام ها سه تا پنج ساله پیش بینی شده است.

توجه به فرآوری معادن

مدیرعامل صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی گفت: مدیریت ریسک اکتشاف در بخش معدن و پوشش آن و تسهیل دسترسی به منابع و بازارهای مالی برای معدن کاران در حلقه های مختلف اکتشاف، استخراج و فرآوری، از جمله این کارکردهاست.
به گفته وی، امروز در بخش معدن و صنایع معدنی، دسترسی معدن داران به تسهیلات مالی از لحاظ وثیقه و ضمانت نامه با مشکل روبروست، این صندوق می تواند کارایی خوبی در این زمینه به ثبت برساند.
دهقانی یادآور شد: این صندوق، ماشین آلات و خطوط فرآوری معادن را به عنوان وثیقه در نظر گرفته و در وجه فعالان معدنی ضمانت نامه برای بانک عامل به منظور اعطای تسهیلات صادر می کند.
وی تاکید کرد: این صندوق توجه به بخش فرآوری معادن را نیز در دستور کار خود قرار داده و تاکنون تسهیلاتی در زمینه های فرآوری معادن آهن، مس و طلا با معرفی و تضمین صندوق پرداخت شده است.
دهقانی گفت: چنانچه همه مدارک معدن دار آماده باشد، در کمتر از 2 ماه بیمه نامه و ضمانت نامه مورد نیاز برایش صادر می شود؛ در این زمینه با خودکار شدن سیستم و استفاده از طرح مدیریت ارتباط با مشتری ( CRM)، کاهش این زمان به حداکثر 35 روز هدفگذاری شده است.
وی اضافه کرد: راه اندازی این سیستم، سبب می شود تا همه فرآیند های درخواست بیمه نامه، بررسی بیمه نامه و پذیرش یا نپذیرفتن آن به صورت برخط (آنلاین) انجام شده و متقاضیان غیراز تحویل اصل مدارک در روز نخست و امضای قرارداد در مرحله پایانی، نیازی به حضور در این صندوق نخواهند داشت.

کاهش سود تسهیلات فعالیت های معدنی 

مدیرعامل صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی به نرخ سود 18 درصدی تسهیلات بانکی اعطایی به معدن داران و فعالان معدنی در زمینه استخراج و فرآوری اشاره کرد و گفت: برای کاهش این نرخ، باید سرمایه صندوق افزایش یابد که در این زمینه گام های خوبی برداشته شده است.
وی افزود: سرمایه ثبتی مصوب شده این صندوق یکهزار و 430 میلیارد ریال است که تاکنون یکهزار و 100 میلیارد ریال آن تامین شده و با آورده نقدی اعضا، امید می رود تا اواخر مرداد ماه به سقف تعیین شده برسد.
دهقانی یادآور شد: 99.96 درصد سرمایه این صندوق متعلق به سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و بقیه متعلق به شرکت های تحت پوشش این سازمان است که یک صندوق حاکمیتی و حمایتی محسوب می شود.
وی افزود: این صندوق برای معادن خاص که از فناوری «های تک» استفاده کرده، خوش حساب بوده یا در مناطق مرزی واقع شده باشند، 6 تا هشت درصد یارانه سود تسهیلات اعطا می کند؛ یعنی نرخ سود تسهیلات برای این معادن 10 تا 12 درصد محاسبه می شود. 
این مسئول تاکید کرد: حجم و اندازه این صندوق متناسب با اندازه بخش معدن ایران نیست و باید افزایش یابد.
مدیرعامل صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی اظهار داشت: از آغاز تاسیس صندوق تا پایان پارسال، 658 فقره بیمه نامه اعتباری به ارزش 552 میلیارد تومان صادر شد، علاوه بر آن یکهزار و 13فقره بیمه نامه به ارزش 79.6 میلیارد تومان در بخش اکتشاف صادر شده است. 

بخشودگی جرایم 

وی گفت: براساس شرایط خاص اقتصادی کشور و رکود تورمی در سال های گذشته، این صندوق پارسال از افرادی که تسهیلات دریافتی خود را تا پایان آذرماه 96 تسویه کردند، سودی اخذ نکرد.
به گفته دهقانی، چنانچه معدن داران بتوانند برای تسویه اصل بدهی خود مراجعه کنند، سودی که به این تسهیلات تا پایان آذر 96 تعلق گرفته بخشوده می شود و فقط سود دی ماه پارسال تا تیرماه امسال دریافت می شود.
وی افزود: افراد خوش حساب نیز در انتهای دوره بازپرداخت اقساط از 2 درصد سود خوش حسابی بهره مند می شوند.
 پیش از این «مهدی کرباسیان» معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز با تاکید بر ثبت افزایش سرمایه صندوق تا سطح 143 میلیارد تومان، خاطرنشان کرد: هدف از راه اندازی صندوق، توسعه و حمایت از معادن است.
وی تصریح کرد: توجه به عملیات اکتشافی از جایگاه بالایی برخوردار است و در این زمینه حمایت از معادن و شرکت های کوچک مورد توجه قرار دارد.

آمادگی برای تضمین خرید ماشین آلات از ولوو

مدیرعامل صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی در ادامه در پاسخ به ایرنا گفت: یکی از کارکردهای این صندوق، تسهیل دسترسی معدن داران به ماشین آلات معدنی است.
وی افزود: پس از ارائه درخواست تسهیلات ماشین آلات از سوی معدن داران و فعالان معدنی، اقتصادی بودن طرح آنها از سوی این صندوق مورد بررسی، و در نهایت برایشان ضمانت نامه ای در وجه بانک عامل صادر می شود تا بانک، تسهیلات را از محل اعتبار صندوق به متقاضیان پرداخت کند.
دهقانی یادآور شد: این صندوق در ماه های گذشته مذاکره هایی را با شرکت سوئدی ولوو برای تامین ماشین آلات معدنی آغاز کرد تا متقاضیان بتوانند با ضمانت صندوق از این شرکت ماشین آلات خریداری کنند.
وی تاکید کرد: اجرایی شدن این مهم امکان آن را فراهم می سازد تا صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی برای فعالان معدنی فرصت مناسبی ایجاد کند، اما تاکنون هیچ تفاهم نامه ای نهایی نشده و هیچ توافقی به امضا نرسیده است.
دوم خرداد ماه امسال نمایندگان شرکت «ولوو» سوئد مدل همکاری 200 میلیون یورویی برای تامین برخی ماشین آلات معدنی را به معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت جمهوری اسلامی ایران ارائه کردند.
صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیتهای معدنی در چارچوب اهداف اقتصادی کلان کشور و همچنین تقویت و حمایت از سرمایه گذاران خصوصی در بخش معدن، سال 1380 تاسیس شده و به منظور تحقق توسعه پایدار در بخش معدن و ایجاد تضمین و امنیت سرمایه گذاری در فعالیت های معدنی و هدایت و راهبری این سرمایه گذاری ها فعالیت می کند.

 

ارسال نظر