شناسه خبر : 12543

تکلیف موتورسیکلت‌های بدون بیمه در پارکینگ‌های پایتخت چیست؟

تکلیف موتورسیکلت‌های بدون بیمه در پارکینگ‌های پایتخت چیست؟

بسیاری از پارکینگ‌های توقیف وسایل نقلیه در پایتخت مملو از موتورسیکلت‌هایی است که بعضی از آنها چندین سال است در آنجا مانده‌ و کسی به سراغشان نمی‌آید و معلوم نیست که تکلیفشان چیست.

به گزارش چابک آنلاین، اگر مسیرتان به یکی از این پارکینگ‌های توقیف وسایل نقلیه خورده باشد حتما با  تلنبار بیش از اندازه موتورسیکلت‌ها در این پارکینگ‌ها روبرو می‌شوید و شاید به این فکر کنید که صاحب این موتورسیکلت‌ها چه کسانی هستند و چرا برای ترخیص آنها کاری نمی‌کنند.

البته لازم به یادآوری است که موتورسیکلت در تهران یکی از وسایل حمل‌ونقل مهم است و عموم مردم برای جابجایی سریع‌تر در سطح شهر از این وسیله نقلیه استفاده می‌کنند که هم می‌توان گفت خوب است و هم بد.

خوب از این نظر که این وسیله نقلیه به دلیل کوچکی و سرعت می‌تواند بسیار سریع‌تر از خودرو، شخص را به مقصد برساند و بد از این نظر که بسیاری از راکبان موتورسیکلت قوانین راهنمایی رانندگی مانند استفاده از کلاه کاسکت، رانندگی نکردن در خطوط ویژه، رانندگی نکردن در پیاده‌روها و غیره را رعایت نمی‌کنند و ممکن است باعث بروز تصادف شوند.

یکی از بدترین اتفاق‌هایی که ممکن است برای هر موتورسوار رخ دهد، توقیف موتورسیکلت و قرار گرفتن آن روی کِشنده‌ی ترسناکی به نام«کفی» است؛ این اتفاق مثل کابوسی است که متاسفانه پشت سرهم تکرار می‌شود و صاحب موتور برای رهایی از آن باید تجربه‌ی لازم را به دست آورد.

موتورسیکلت‌ها نیز رسوب می‌کند!

بسیاری از موتورسیکلت‌هایی که در پارکینگ‌ها تلنبار شده‌ مربوط به دوره قبل از سال ۱۳۹۳ است و پلیس برای این موتورسیکلت‌ها از لفظ «رسوب» استفاده می‌کند.

آمار موتورسیکلت‌های توقیفی موجود در پارکینگ‌های پلیس در تهران تا اواسط سال ۹۶، ۱۷۰ هزار دستگاه بود که نشان می‌داد ۱۰۰هزار دستگاه آن، از پیش از سال ۹۵ در پارکینگ‌ها خاک می‌خوردد و عدد شگفت‌تر اینکه موتورهای توقیف شده قبل از سال ۹۳ چیزی حدود ۸۰هزار دستگاه بود.

تکلیف رسوبی‌ها چیست؟

برابر قانون موتورسیکلتی که ۶ ماه در پارکینگ بماند جزو اموال ستاد اجرایی فرمان امام محسوب می‌شود و این ستاد می‌تواند آن موتور رسوب کرده در پارکینگ را در صورت الزام قانونی، برای ذوب شدن به کارخانه‌های مربوطه منتقل کند.

طبق قانون بسیاری از موتورسیکلت‌های توقیفی مدت زیادی در پارکینگ‌ها می‌ماند و اگر مالکان‌شان تا ۶ ماه مراجعه نکنند، مال بدون صاحب می‌شود و متعلق به ستاد اجرایی فرمان امام خواهد بود.

نکته اینجاست که اگر موتورسیکلتی سال‌ها در پارکینگ رسوب کرد نباید به چرخه ترافیکی معابر بازگردد زیرا بیش از حد نیاز در معابر موتور وجود دارد و اگر هم موتوری به چرخه خیابان‌ها بازگردد، نباید سنی از آن گذشته باشد زیرا ما با دو عامل وسیله فرسوده و آلاینده هوا مواجهیم و این دو، ‌خطری مهم برای شهروندان به شمار می‌رود.

بر اساس ماده هشت قانون هوای پاک، خرید و فروش و تردد وسایل نقلیه موتوری فرسوده ممنوع است و تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی مالک وسایل نقلیه موتوری اعم از سبک، نیمه‌سنگین و سنگین و موتورسیکلت مکلفند وسایل نقلیه خود را پس از اتمام سن فرسودگی از رده خارج کنند و مسئولیت خود را از این جهت نزد یکی از مؤسسات بیمه داخلی تحت نظارت بیمه مرکزی بیمه کنند.

از طرفی حمل بار و مسافر، صدور گواهی معاینه فنی، تخصیص بیمه شخص ثالث، خرید و فروش، نقل و انتقال و تردد وسایل نقلیه موتوری فرسوده ممنوع است و پلیس راهنمایی و رانندگی وسیله فرسوده را به ازای هر روز تردد با عنوان ورود و تردد وسایل نقلیه غیرمجاز در معابر، محدوده‌ها و مناطقی که ممنوع اعلام شده است جریمه می‌کند.

چرا موتورسیکلت توقیف می‌شود؟

برای خیلی‌ها سوال است که اصلا چرا باید موتورسیکلت را توقیف کنند؟ چه دلیلی برای ضبط موتور وجود دارد و چه کسی از این قضیه سود می‌برد؟ آیا این کار قانونی است؟ واقعا راه دیگری برای کنترل آن وجود ندارد؟ و این‌که پلیس راهنمایی و رانندگی واقعا بر اساس چه قانونی موتور سیکلت مردم را توقیف می‌کند؟

درباره‌ی چرایی توقیف موتورسیکلت دلایل بسیار زیادی وجود دارد که اگر بخواهیم تمام دلایل توقیف را بررسی کنیم باید در گزارش جداگانه‌ای به آن بپردازیم.

اما دلیل توقیف موتورسیکلت در بسیاری از موارد نقض قانون است؛ مثلا ممکن است به دلیل نداشتن مدارک رانندگی یا تخلف در ورود به خط ویژه و مواردی از این دست، موتورسیکلت شما توقیف شود؛ پس بهتر است با این تفکر جلو برویم که اگر موتورسیکلت شما توقیف شده است، حتما پشت سر این اتفاق دلایلی قانونی وجود دارد.

برای ترخیص موتور سیکلت چه کار باید کنیم؟

رفع توقیف موتورسیکلت از پارکینگ کار آسانی نیست و مستلزم صرف زمان و انرژی است و برای ترخیص موتورسیکلت باید حداقل سه روز از توقیف این وسیله نقلیه گذشته باشد.

بعد از گذشت این بازه‌ی زمانی باید با در دست داشتن اسناد و مدارک به ستادهای ترخیص موتور سیکلت مراجعه کنید و مهم‌ترین ستاد ترخیص شهر تهران در منطقه خلیج (شماره ۲) قرار دارد و یکی از شلوغ‌ترین مراکز در بین ستادهای ترخیص موتورسیکلت و خودرو است.

هنگام مراجعه به ستاد ترخیص باید سند مالکیت وسیله را به همراه داشته باشید و شناسنامه و کارت ملی و گواهینامه و تمام مدارک این‌چنینی هم که همیشگی هستند و طبعا در اینجا هم لازم می‌شوند.

طبق روال اداری باید چند دست کپی از مدارک‌تان هم داشته باشید، همچنین باید برگه انتقال پارکینگ، برگه پرداخت عوارض شهرداری و برگه تسویه خلافی و قبض پرداخت هزینه کفی را نیز همراه خود داشته باشید.

داشتن بیمه هم برای بیرون آوردن موتور ضروری است و جزو بایدها محسوب می‌شود اما در مواردی دیده شده که موتورسیکلتی که بیمه ندارد نیز می‌تواند ترخیص شود؛ البته با این شرط که از دفتر بیمه معرفی‌نامه بیاورید و اعلام کنید که برای تمدید بیمه اقدام کرده‌اید.

به عنوان یک راه جایگزین، فرد صاحب موتورسیکلت می‌تواند در همان دفتر پلیس تعهد بدهد که برای تمدید یا صدور بیمه‌نامه اقدام خواهد کرد و در برخی از دفاتر، امکان خریدن بیمه‌نامه از نمایندگی مستقر در آن‌جا هم فراهم شده البته بهتر است روزه‌ی شک‌دار نگیرید و بیمهنامه را از پیش آماده کرده باشید.

همان‌طور که گفتیم باید خودتان را برای کلی معطل شدن و در صف ایستادن آماده کنید زیرا ستادهای ترخیص موتور سیکلت اصلا خلوت نیست و بسیاری از افراد مانند پیک‌موتوری‌ها نیز درست مثل شما به بلای توقیف موتورشان گرفتار شده‌اند.

حال باید از این صف به آن صف بروید و از این باجه به آن باجه راهی شوید تا پس از پرداخت تمام هزینه‌ها و گرفتن تمام امضاها بتوانید اجازه‌ی بیرون آوردن موتورسیکلت از درون پارکینگ را بگیرید اما هنوز برای تحویل گرفتن موتورسیکلت کار دارید؛ در این مرحله پس از به پایان رساندن کارهای اداری، آدرس یکی از پارکینگ‌های سطح شهر به شما داده می‌شود تا برای تحویل گرفتن موتورسیکلت به آن‌جا مراجعه کنید؛ حالا می‌توانید پس از پرداخت هزینه پارکینگ، موتورسیکلت را تحویل بگیرید.

پلیس در مورد موتورسیکلت‌های توقیفی چه می‌گوید؟

سردار محمدحسین حمیدی، فرمانده انتظامی راهور پایتخت در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در مورد تلنبار شدن تعداد زیادی موتورسیکلت در پارکینگ‌های پایتخت و تکلیف آنها گفت: وظیفه پلیس راهور توقیف وسایل نقلیه متخلف از جمله موتورسیکلت است و پس از راهی کردن این وسایل متخلف به پارکینگ پلیس دیگر مسئولیتی در قبال آنها ندارد.

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ افزود: اینکه این موتورسیکلت‌ها چقدر در پارکینگ می‌ماند و آیا صاحبان آنها برای ترخیصشان می‌آیند یا نه بحث حقوقی است و پرونده‌های مختلف و گزارش‌هایی در این باره به مراجع قانونی ارائه داده‌ایم.

وی ادامه داد: بسیاری از این موتورسیکلت‌ها عملا دوره برگشتشان به چرخه ترافیک شهری تمام شده زیرا هم فرسوده شده‌ است و هم می‌تواند باعث بروز آلودگی در شهر شود.

سردار حمیدی با بیان اینکه نگهداشت موتورسیکلت‌ها با ضوابط خاصی صورت می‌گیرد، اظهار داشت: این موتورسیکلت‌ها دیگر در چرخه ترافیکی جایی ندارند و نباید به چرخه ترافیکی بازگردند.

 

ارسال نظر