شناسه خبر : 12542

اختصاصی چابک آنلاین؛

نیروگاه‌های بادی چشم به راه حضور پررنگ‌تر صنعت بیمه

نیروگاه‌های بادی چشم به راه حضور پررنگ‌تر صنعت بیمه

غفلت صنعت بیمه ازحضور پررنگ درعرصه بیمه نیروگاه‌های تجدیدپذیر،اتفاقی عجیب و در عین حال غیر قابل باور.

چابک آنلاین، زهرا نامداری، سیدهاشم اورعی، رئیس هیات مدیره انجمن علمی انرژی باد ایران به چابک آنلاین گفته که صنعت بیمه کشور در زمینه بیمه توربین‌های بادی از ماجرا عقب مانده و تاکنون موردی که صنعت بیمه وارد بیمه توربین های بادی شده باشد وجود نداشته است.!

درحال حاضر34  درصد انرژی های تجدید پذیرتوسط نیروگاه های بادی تامین  می شود.

نیروگاه های بادی از جمله مراکز تولید انرژی هستند که به دلیل جایگزینی باد به جای سوخت های فسیلی برای تولید برق از اهمیت ویژه ای برخوردارند.

استفاده از نیروگاه های بادی  در دنیا به شدت رو به گسترش است.

ایران هم به دلیل داشتن وسعت جغرافیایی بزرگ، تنوع آب و هوایی و داشتن مناطق کوهستانی از مناسب ترین مکان های جهان برای نصب نیروگاههای بادی در مقیاس انبوه است.

در عین حال، تکنولوژی ساخت نیروگاههای بادی نسبت به سایر نیروگاهها ساده تر بوده و در صورت سرمایه گذاری مناسب، صنایع کشور توان داخلی سازی زیادی دراین زمینه دارند.

به همین روی دولت از مدت ها قبل گام‌هایی را در این راه برداشته و برای تشویق سرمایه گذاری در این بخش، خرید تضمینی برق تجدید پذیر از جمله انرژی های بادی را آغاز کرده است.

دربرنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور هدف گزاری شده تا  ۵ هزار مگاوات ظرفیت انرژی تجدید پذیرراه اندازی شودکه بیشتر آن از طریق مزارع بادی تامین خواهدشد.

طبق برآوردهای انجام شده جذب سرمایه گذاری های غیردولتی در بخش انرژی های تجدیدپذیر کشور تا پایان تیرماه سالجاری رقمی معادل 143.500 میلیارد ریال بوده است.

براساس آخرین آمارتا پایان تیرماه سالجاری، 302.7 مگاوات از ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر و پاک کشورمتعلق به نیروگاه‌های بادی بوده است.

درواقع 34 درصد ظرفیت انرژی های تجدید پذیر کشور توسط 20 نیروگاه بادی تولید می شود.

photo_2020-08-16_15-10-01

 به باور فعالان حوزه انرژی های تجدیدپذیر، تغییرات صعودی نرخ ارز و دست انداز های دیگر،سرمایه گذاری در  بخش انرژی های تجدیدپذیر را تا حدودی در ایران کاهش داده اما با این وجود، نیروگاه های بادی به دلیل توان داخلی سازی این صنعت، با چالش کمتری روبرو هستند.

اما چرا صنعت بیمه وارد عرصه  نیروگاه های بادی نشده ؟

بی شک،کاهش ریسک صنایع یکی از اصلی ترین وظایف شرکت های بیمه ای است به‌گونه‌ای که می توان گفت بخشی از رشد اقتصادی کشور ازکانال بیمه  عبور می کند.

هنوز به صورت روشن معلوم نیست که چرا صنعت بیمه وارد صدور بیمه نامه برای صنعت انرژی تجدید پذیر نشده  اما به نظر می رسد عدم شناخت کافی ازاین صنعت یکی از دلایل مهم آن به شمار می رود.

به عبارتی،عرصه  انرژی های تجدید پذیراز افق دید صنعت بیمه فرسنگ ها دور بوده و همین امر سبب شده تا بر اساس  اعلام  رئیس انجمن انرژی بادی ایران،  صنعت بیمه کشور در زمینه بیمه توربین‌های بادی ازبسیاری از کشورهای جهان عقب‌تر مانده باشد.

دلیل دیگر،هم می تواند ناشی از درجا زدن صنعت بیمه در بستر بیمه نامه های تکراری از جمله  ثالث ودرمان باشد.

بیمه نامه هایی که سالها است معضلات خود را برای صنعت بیمه به دنبال داشته است.

شاید وقت آن رسیده که صنعت بیمه افق دید خود را گسترش داده و حرکت خود را همگام با پیشرفت تکنولوژی ها و صنایع کرده تا نیازهای موجود در کشور از جمله در انرژی های تجدیدپذیر بیشتر برآورده سازد.

photo_2020-08-16_15-11-03

IMG_0644

 

ارسال نظر