شناسه خبر : 12363

تضعیف صنعت بیمه کشور چه دستاوردی برای وزیر نفت دارد؟

تضعیف صنعت بیمه کشور چه دستاوردی برای وزیر نفت دارد؟

شرکت بیمه اتکایی امین به اظهارات اخیر بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت در مورد صنعت بیمه، واکنش نشان داد.

به گزارش چابک آنلاین، در اطلاعیه رسمی شرکت بیمه اتکایی امین آمده است: سخنان وزیر محترم نفت را در آیین اعطای گواهینامه صلاحیت حرفه‌ای در وزارت نفت در مورد صنعت بیمه بازرگانی کشورمان را شنیدیم. ایشان صنعت بیمه را "یک شوخی" دانسته است !!!

در این زمینه باید گفت صنعت بیمه کشور نیز بعنوان جزئی از اقتصاد کلان کشور دچار کاستی های زیادی است؛ اما اینکه ایشان صنعت بیمه را یک شوخی تلقی کرده احتمالاً حکایت از عدم اشراف کامل ایشان نسبت به نقش و اهمیت بیمه در اقتصاد ایران و پوشش هایی که صنعت نفت در مقابل دارائی های خود از بیمه می گیرد و خسارت هایی که صنعت بیمه در رابطه با تأسیسات نفتی پرداخت نموده است ، داشته و یا از آنچه در اقتصاد ملی می گذرد اشراف کامل ندارند.

شاید بهتر باشد ابتدا نگاهی به چالش های اقتصادی کشور بیندازیم که در این صورت مشخص خواهد شد، بزرگترین مشکل اقتصاد کشور از گذشته های دور اقتصاد نفتی است .

به نظر می رسد فاصله گرفتن از سیاستهای اقتصاد مقاومتی و فرامین مقام معظم رهبری، نظیر استفاده از دیپلماسی جهت حمایت از اهداف اقتصاد ، استفاده از ظرفیتهای سازمانهای بین المللی و منطقه ای، مقابله با ضربه پذیری درآمد حاصل از صادرات نفت و گاز از طریق انتخاب مشتریان راهبردی، ایجاد تنوع در روش های فروش، مشارکت بخش خصوص در فروش، افزایش صادرات گاز، افزایش صادرات برق، افزایش صادرات پتروشیمی، افزایش صادرات فراورده های نفتی و عدم اعلام برنامه های بلند مدت و عدم اتخاذ راه حلهای مناسب در زمان خاص جهت مقابله با تحریم های یک جانبه می تواند از علل آن تلقی گردد.

در ادامه باید تاکید کرد،کم شدن درآمدهای نفت و گاز یکی از دلایل کوچک شدن سفره قشر متوسط و ضعیف است و میتوان این پرسش را طرح کرد که وزارت نفت در اجرای فرامین اقتصاد مقاومتی در حوزه نفت و انرژی تا چه اندازه موفق بوده است؟

تضعیف صنعت بیمه کشور چه دستاوردی برای وزیر محترم نفت دارد؟ در حالی که ایشان به خوبی واقف است که صنعت بیمه کشور در شرایط دشوار فعلی و عدم امکان انتقال ریسک به خارج از کشور به دلیل عدم پوشش بیمه اتکائی خارجی در ریسک های بزرگ به واسطه تحریم های یک جانبه، در تلاش برای پوشش پالایشگاهها، پروژه های نفتی و پتروشیمی و ... می باشد.

آیا ایشان تا کنون با مدیران صنعت بیمه گفتگو کرده اند؟ اگر چه دو سال پیش در همایش بیمه و توسعه ایشان حضور داشته و سخنرانی کوتاهی ابراز داشتند اما به غیر از این سخنرانی کوتاه آیا تا کنون با مدیران شرکتهای بیمه دیدار و مذاکراتی داشته اند تا بیشتر در جریان مشکلات صنعت بیمه قرار گیرند؟

صنعت بیمه بازرگانی حامی فعالیت های اقتصادی علی الخصوص اقتصاد نفتی است و مسلماً هنگامیکه فعالیتهای اقتصاد نفتی کاهش می یابد بالطبع فعالیت بیمه ها نیز کاهش می یابد. آیا بهتر نیست وزیر محترم نفت دغدغه های خود از صنعت بیمه را که برخی از آنها مورد تایید کارشناسان بیمه نیز می باشد ، در یک سمینار مطرح و ضمن گوش دادن به مشکلات صنعت بیمه به عنوان حامی اقتصاد کشور در رفع آنها در مجلس، دولت و شورای اقتصاد همکاری نمایند؟

توجه داشته باشیم که در زمان جنگ تحمیلی و در بحبوحه جنگ نفتکشها، همین شرکتهای بیمه ایرانی بودند که محموله های نفتی را بیمه و جای بیمه گران اتکائی خارجی را پس از خروج آنها و تحریم نفت و بیمه کشور پر کردند چرا فکر می کنیم این همدلی و همکاری و هم افزایی در ظرفیتهای کشور نمی تواند مجدداً محقق شود؟

پیشنهاد می شود ، سعی کنیم کم توفیقی در مقابله با تحریم صنعت نفت و صنعت بیمه در اقتصاد کشورمان را با لحاظ فاکتورهای مختلف در یک راستا بینیم.

جای شگفتی است که کشور چین از یک وارد کننده نفت خام با قیمت ارزان می تواند در یک مقطع زمانی به یک صادر کننده نفت تبدیل و سود هنگفتی از خرید و فروش نفت خام حاصل نماید.

در زمانی که دنیا به نفت خام به عنوان یک سلاح استراتژیک نیاز دارد کاهش فروش نفت می تواند تحریم استکبار تلقی گردیده ولی عدم پوشش اتکائی ریسک های بزرگ کشور توسط بیمه گران خارجی را نباید ناشی از تحریم استکبار بدانیم؟

از وزیر محترم نفت تمنا داریم کمی بیشتر به واقعیت های اقتصاد کشور از جمله صنعت بیمه بذل توجه نموده و با حضور در جمع بیمه گران راهکارهای جدی شدن صنعت بیمه را برای بیمه  های بازرگانی ترسیم نماید.

درحال حاضر مدیریت عاملی شرکت بیمه اتکایی امین را سید مصطفی کیایی بر عهده دارد.

 

ارسال نظر