شناسه خبر : 12299

۲۰۰ بیمارستان کشور به بیماران کرونایی اختصاص یافته است

۲۰۰ بیمارستان کشور به بیماران کرونایی اختصاص یافته است

معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: همه بیمارستان‌های کشور بخش کرونا دارند و ۲۰۰ بیمارستان کشور مخصوص بیماران کووید۱۹ است، اگر بیمارستانی پر شود، بیمارستان بعدی پذیرش بیماران را ادامه می دهد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، قاسم جان بابایی در حاشیه جلسه کمیته علمی کرونا در وزارت بهداشت درباره پر شدن بیمارستان‌ها گفت: اینکه یک بیمارستان پر شود یک مساله طبیعی است و بالاخره بیمارستان اول پر شود از طرفیت بیمارستان دوم استفاده می کنیم، اصلا بنا بر همین است که یک دفعه همه بیمارستانهای کشور را آلوده نکنیم، در هر استان چند بیمارستان انتخاب کرده ایم که به عنوان بیمارستان کرونا خدمت بدهند و وقتی ظرفیت آن پر شد، بیمارستان دیگری را فعال می کنیم.

وی ادامه داد: در هر استان یک، دو یا سه بیمارستان را برای کرونا گذاشتیم. وقتی یک بیمارستان پر شد، بیمارستان دوم پای کار می آید. اصل این است که مردم در دریافت خدمات درمانی احساس خلل نکنند، بیمارستانهایی داشته ایم که پر شده اند، بعد بیمارستان دوم، سوم و چهارم به میدان آمده اند. همه اینها زیر بار کرونا آمده اند، مثلا در تهران، ۶ یا هفت بیمارستان را برای کرونا گذاشتیم اما کم کم بیمارستانهای خصوصی هم آمده اند و بیمارستانهایی داریم که بیش از هزار بیمار کرونا بستری دارند. این بیمارستانها انتخاب شده اند.

معاون درمان وزیر بهداشت گفت: برنامه اصلی وزارت بهداشت این است که خدمات پیشگیرانه و درمان سرپایی تقویت شود، تجربه نشان داد که با وجود ایجاد مراکز نقاهتگاهی مردم دوست دارند در خانه درمان شوند. این درس آموخته این مسیر را جلوی پای وزارت بهداشت می گذارد که هر چه بیشتر خدمات سرپایی را گسترش دهیم و نه بستری و این مسیر قطعا به نفع مردم و به نفع حوزه سلامت است.

همه بیمارستانها بخش کرونا دارند

جان بابایی مبنی بر اینکه آیا بیمارستانهای کرونایی از غیر کرونایی جدا شده اند، گفت: نه این طور نیست که بیمار کرونایی و غیر کرونایی صفر و ۱۰۰ داشته باشد. یکسری بیمارانی هستند که با تشخیص کرونا بستری می شوند و یکسری هم هستند که علل دیگر مثل تصادف یا تروما بستری می شوند و بعد معلوم می شود کرونا دارند.

وی گفت: در هر شهرستان تعدادی بیمارستان هستند که صرفا بیمار کرونا پذیرش می کنند اما به همه بیمارستانها غیر کرونایی ابلاغ شده که حتما یک یا دو بخش کرونایی داشته باشند. بیمار ارتوپدی که به کووید۱۹ مبتلا شده است در این بیمارستانها بعد از درمان ارتوپدی به بخش کرونا منتقل می شود.

۲۰۰ بیمارستان مخصوص کرونا

معاون درمان وزیر بهداشت افزود: در مجموع همه بیمارستانهای کشور اکنون مکلف هستند که بخش کرونا داشته باشند. در عین حال در هر استان یک یا دو بیمارستان در مجموع حدود ۲۰۰ بیمارستان اکنون در کشور خدمات کرونا را به صورت خاص ارائه می کنند.

جان بابایی ادامه داد: در مورد تخت های بیمارستانی در چند ماه گذشته حدود ۱۵۰۰ تخت مراقبت ویژه در بیمارستانها اضافه شده است و هیچ محدودیتی برای افزایش تخت بیمارستانی و آی سی یو نداریم، خیلی از دانشگاههای علوم پزشکی به سرعت بخش های جدید استاندارد آی سی یو راه اندازی کرده اند.
وی گفت: در مرحله اول از شرکت های دانش بنیان دو هزار دستگاه ونتیلاتور خریداری کردیم و اگر لازم باشد این ظرفیت در کشور وجود دارد و لازم نیست دستگاه ونتیلاتور وارد شود، دو شرکت تولید ونتیلاتور در کشور داریم و شرکت سومی هم به زودی اضافه می شود. در مورد لوازم حفاظتی هم به خودکفایی رسیده ایم.
جان بابایی افزود: خدمات سرپایی برای وزارت بهداشت بسیار مهم است، وزارت بهداشت ۱۲۰۰ مرکز بهداشت ۱۶ ساعته در سراسر کشور دارد. این مراکز فعال هستند، پزشک هم دارند و می توانند وضعیت کرونا را در هر استان برآورد کنند اما برخی افراد دیر و مستقیم به بیمارستان مراجعه می کنند همین دیر مراجعه کردن بیماران است.
معاون درمان وزیر بهداشت ادامه داد: بیماری کووید۱۹ یک سیر مشخص دارد زمانی که بافت ریه دچار التهاب شدید شده باشد میزان اثربخشی درمان به اندازه روزهای اول نیست و درصدی از این بیماران به علت خدمات خوب درمان جانشان را از دست می دهند.
وی گفت: مراجعه زودتر مردم به مراکز بهداشتی جلوی افزایش موارد مرگ را می گیرد. مرگ های ناگهانی زیادی نداریم قطعا یک بیمار چندین روز دچار علایمی از جمله خستگی یا کاهش سطح اکسیژن خون می شوند، گاهی میزان اکسیژن خون بیماران مراجعه کننده کمتر از ۵۰ درصد است و اگر به این مساله بی توجهی بشود افرادی با علایم اغما به بیمارستان می آیند.
جان بابایی افزود: خدمات رسانی به بیماران افغان مانند ایرانیان در بیمارستانها انجام می شود، این  هجمه ها علیه وزارت بهداشت مبنایی ندارد.نمی دانم کسانی که این هجمه را وارد می کنند آیا ایرانی هستند. هیچ بیمار افغانستانی که روی زمین مانده و پذیرش نشده باشد و در خیابان فوت کرده باشد نداریم، در استان سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و رضوی، کرمان و قم بیمارستانه تعداد زیادی بیماران افغان را پذیرش کرده اند هیچ قید و بندی برای پذیرش این بیماران نداریم.
معاون درمان افزود: برای کمک به سیستم بهداشتی و درمانی افغانستان هم  اعلام آمادگی کرده ایم چه آموزش از راه دور  و چه از راه دور را در صورتی که نیاز داشته باشند به این کشور و برادران مسلمانمان ارائه می کنیم.

افزایش ۱۳ هزار تخت بیمارستانی
وی گفت: در مورد افزایش مراجعه به بیمارستانها آمادگی کامل داریم، قرار است تا یکسال آینده ۱۳ هزار تخت بیمارستانی به ظرفیت بیمارستانی کشور اضافه می شود و بخش عمده آن همین چند ماه آینده انجام می شود. حداقل ۳۰ درصد ظرفیت بیمارستانی کشور را برای اتفاقاتی که در آینده می افتد مانند کرونا یا آنفلوانزا یا هر دو ذخیره نگه می داریم.
وی ادامه داد: تمهیدات لازم را برای پاییز و زمستان اندیشیده ایم البته همیشه ظرفیت محدود است و کار اساسی تغییر الگوی زندگی و رفتاری مردم است تا بیماری افزایش پیدا نکند.
جان بابایی افزود: بیماری کرونا بر روی اقتصاد بسیاری از کشورها تاثیر گذاشته و حتی برخی شورش ها در برخی کشورها به علت مشکلات اقتصادی بعد از کروناست. اقتصاد گردشگری سلامت دنیا دستخوش تغییرات اساسی شده، بنابراین باید همه این شرایط را در نظر بگیریم و به سمت پیشگیری و رعایت بهتر پروتکل ها حرکت کنیم.
معاون وزیر بهداشت گفت: در کشور بهترین تجربه را در درمان کرونا بیمارستانهای بزرگ داشتند، بیمارستانهای کوچک نمی توانند خدمات بزرگ بدهند و این موضوع در توسعه شبکه بیمارستانی کشور حتما موثر خواهد بود.

ارسال نظر