شناسه خبر : 12041

کارگزاری‌های بیمه‌ای دلسوز کارگران ساختمانی نیستند

کارگزاری‌های بیمه‌ای دلسوز کارگران ساختمانی نیستند

اکبر شوکت در برنامه کارگر ایرانی که در روز (چهارشنبه/۱۸ تیرماه) به صورت زنده از اینستاگرام خانه کارگر پخش شد، گفت: شایسته نیست به کارگری که کارفرمایش سال‌ها از بابت بیمه بیکاری وی به سازمان تامین اجتماعی حق بیمه پرداخت کرده است، تنها ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان مقرری بیکاری پرداخت شود.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایلنا، «اکبر شوکت» در این نشست اینترنتی کارگر ایرانی که با موضوع «بیمه بیکاری کارگران ساختمانی در دوران شیوع کرونا» برگزار شد، با بیان اینکه حق بیمه کارگران ساختمانی ۳۰ درصد است، گفت: از این میزان ۷ درصد را کارگر و ۲۰ درصد از محل صدور مجوز پروانه‌‌های ساختمانی تامین می‌شود. ۳ درصد دیگر را هم دولت باید پرداخت کند. متاسفانه به دلیل معضلات و مشکلات قانونی، سازمان نمی‌تواند سهم ۲۰ درصدی خود را وصول کند.

وی با بیان اینکه ۱ میلیون و ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار کارگر ساختمانی در کشور وجود دارد که ۹۰۰ تا ۹۵۰ هزار نفر از آنها بیمه شده سازمان تامین اجتماعی هستند، گفت: برای بیمه کردن کارگران ساختمانی از ظرفیت «سامانه پالایش بیمه کارگران ساختمانی» استفاده می‌کنیم. از طریق همین سامانه افرادی که از بیمه کارگران ساختمانی سوءاستفاده می‌کنند را شناسایی و حذف می‌کنیم تا سهمیه آنها را برای افراد متقاضی تعریف کنیم. در ۳ سال اخیر، بیمه ۳۰۰ هزار نفر که کارگران ساختمانی نبودند، از طریق این سامانه قطع شد.

رئیس کانون سراسری انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی با بیان اینکه از کارگران ساختمانی که مدارک لازم را برای بیمه شدن در اختیار دارند می‌خواهیم که جهت ثبت نام به http://www.samanehrefah.ir مراجعه کنند، گفت: در حال حاضر ۷۰ تا ۸۰ هزار نفر که ثبت نام کرده‌اند و در نوبت هستند. تمامی کارگران متقاضی بهره‌مندی از بیمه کارگران ساختمانی می‌توانند با مراجعه به ۴۵۰ انجمن صنفی کارگران ساختمانی که دفاتر آنها در بیشتر شهرستان‌های کشور برپا هستند، راهنمایی‌های لازم را بگیرند و اگر عضو انجمن‌های صنفی نیستند، درخواست عضویت خود را ثبت کنند؛ چراکه بهره‌مندی از مزایای این بیمه منوط به عضویت در انجمن‌های صنفی است.

عضو هیئت امنای سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه به زودی در جلسه‌ای با حضور نمایندگان انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی با معاون بیمه‌‌ای مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در مورد موضوع احراز اشتغال کارگران ساختمانی و قطع شدن بیمه کارگران در صورت جابه‌جایی محل سکونت و کار آنها تصمیم‌گیری می‌شود، گفت: متاسفانه کارگزاری‌های تامین اجتماعی که در احراز اشتغال کارگران ساختمانی ورود کرده‌اند، دلسوز کارگران ساختمانی نیستند. یک کارگر ساختمانی که در بهترین حالت ۶ ماه در سال را اشتغال دارد اما در همین مدت ۳ بار در سال، بازرسی می‌شود!

وی افزود در همین حال کارگرانی که از یک شهر به شهر دیگر برای کار مراجعه می‌کنند، به راحتی بیمه‌هایشان قطع می‌شود؛ در حالی که در استان خود جابه‌جا شده‌اند و راه دوری هم نرفته‌اند. از این جهت به زودی این مشکلات را مطرح می‌کنیم و از مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی می‌خواهیم که احراز اشتغال کارگران ساختمانی صرفا از طریق انجمن‌های صنفی انجام شود و نه نهادهای غیر. 

شوکت با اشاره به ماده ۱۸ قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار و ضرورت تهیه آیین‌نامه آن، گفت: اگر آیین نامه ماده ۱۸ قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار تهیه شود، کلیه استادکاران ساختمانی رتبه‌‌بندی می‌شوند و کارگران صرفا از طریق سامانه‌ای که به این منظور راه‌اندازی می‌شود، به کارفرمایان معرفی می‌شوند. در این سامانه مشخصات کارگران موجود است و همانجا با کارگر قرارداد منعقد می‌شود. با راه‌اندازی این سامانه کارگرانی و استادکارانی که هویت آنها محرز شده است، می‌توانند با کارفرمایان طرف قرارداد شوند. فایده راه‌اندازی این سامانه این است که نیروی کار دارای شناسنامه می‌شود و از آن پس، هیچ کارفرمایی حق ندارد از اتباع بیگانه برای ساخت ساختمان استفاده کند.

وی با اشاره با محرومیت کارگران ساختمانی از مزایای بازنشستگی پیش از موعد، گفت: کارگران ساختمانی از آن دست مشاغلی هستند که واقعا باید از مزایای قانون مشاغل سخت و زیان‌آور استفاده کنند. برخی از مشاغل که نباید سخت و زیان‌آور محسوب شوند به راحتی از مزایای این قانون استفاده می‌کنند در حالی که ۳ سال کار کارگران ساختمانی اندازه ۲۰ سال کار آنها سخت است.

وی در مورد درخواست کارگران ساختمانی برای بهره‌مندی از بیمه بیکاری، گفت: قانون تامین اجتماعی تاکید دارد که تنها کارگرانی می‌توانند از مزایای بیمه بیکاری استفاده کنند که داری کارفرمای مشخص باشند؛ کارفرمایی که از بابت اشتغال آنها 3 درصدی حق بیمه (مختص بیمه بیکاری) از مجموع 27 درصد (7 درصد سهم کارگر-20 درصد سهم کارفرما)؛ مجموعا 30 درصد را پرداخت کند. بنابراین برای بهره‌مندی کارگران از بیمه بیکاری باید قانون تامین اجتماعی اصلاح شود و محلی برای تامین منابع بیمه بیکاری پیش‌بینی شود.

عضو هیئت امنای سازمان تامین اجتماعی با اشاره به پرداخت نشدن تسهیلات ۲ میلیون تومانی که به کارگران ساختمانی، قالیبافان و... وعده داده شد، گفت: به جز وام ۱ میلیون تومانی که به تمام یارانه‌بگیران تعلق گرفت حتی ۱ ریال وام هم به کارگران ساختمانی آسیب دیده از کرونا پرداخت نشد. در نتیجه تنها از طریق کمک خیرین توانستیم به ۲۰ درصد کارگران ساختمانی کمک کنیم. متاسفانه دولت کوچکترین رقمی برای بیمه بیکاری کارگران ساختمانی و قالیبافان اختصاص نداد.

وی در ادامه با اشاره به درخواست کارگران ساختمانی برای بهره‌مندی از سهام عدالت، گفت: یکی از اولین گروه‌هایی که برگه سهام عدالت در میان آنها توزیع شد کارگران ساختمانی بودند اما همچنان از میان آنها جاماندگی وجود دارد که ضروری است آنها را هم تحت پوشش ببرند.

شوکت با اشاره به درخواست انجمن‌های صنفی برای برگزاری شوراهای حل اختلاف در انجمن‌های صنفی کارگری، گفت: در این باره قصد داریم به رئیس قوه قضاییه پیشنهاد دهیم تا از ظرفیت‌های انجمن‌های صنفی برای برگزاری شوراهای حل اختلاف استفاده کنند تا اختلافات از همین طریق بررسی و رای صادر شود. ارجاع پرونده‌ها به دستگاه قضایی دادرسی را طولانی می‌کند در حالی که شوراهای حل اختلاف متمرکز در انجمن‌های صنفی خیلی سریعتر می‌توانند پرونده‌ها را رسیدگی کنند.

عضو هیئت امنای سازمان تامین اجتماعی با اشاره به پرداخت مقرری بیکاری اسفند و فرودین ماه به افرادی که به دلیل شیوع کرونا بیکار شدند، گفت: به تازگی مدیرکل بیمه بیکاری وزارت کار در یک برنامه رادیویی اعلام کرد که ۴ هزار میلیارد تومان برای پرداخت مقرری بیکاری به بیکاران نیاز داریم که البته ۳۰ درصد از متقاضیان انصراف داده‌اند با این حال به بسیاری از درخواست کنندگان تنها ۳۰۰ یا ۴۰۰ هزار تومام مقرری پرداخت شد.

وی افزود: شایسته نیست به کارگری که کارفرمایش سال‌ها از بابت بیمه بیکاری وی به سازمان تامین اجتماعی حق بیمه پرداخت کرده است، تنها ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان مقرری بیکاری پرداخت شود.

ارسال نظر