شناسه خبر : 11984

صندوق بیمه‌ سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی وارد حوزه اکتشاف معادن خواهد شد

صندوق بیمه‌ سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی وارد حوزه اکتشاف معادن خواهد شد

مدیرعامل صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی، با اعلام برنامه‌های این شرکت در سال جاری با توجه به افزایش سرمایه‌ صورت گرفته برای صندوق، به تشریح اصلی‌ترین مشکل حوزه معدن کشور برای اکتشاف و استخراج پرداخت و از اقدام برای نوسازی ماشین‌آلات معدنی خبر داد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا، فرید دهقانی با اشاره به تاثیرات افزایش سرمایه صندوق در سال جاری و برنامه‌های تامین آن، اظهار کرد: صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی در سال 1398، سرمایه خود را از ۱۴۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان به ۳۵۰ میلیارد تومان رساند که این رقم امسال به ۵۰۰ میلیارد تومان خواهد رسید که این افزایش سرمایه در سال جاری می‌تواند نقش بسیار مهمی در توسعه فعالیت‌های معدنی داشته باشد.

مدیرعامل صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی با بیان اینکه صندوق یک شرکت دولتی-حاکمیتی است که ۱۰۰ درصد سهام آن متعلق به ایمیدرو است، تصریح کرد: مجموع ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه صندوق توسط ایمیدرو تامین شده و از هیچ منبع بودجه عمومی نبوده است.

وی با اعلام اتمام مباحث مربوط به تامین سرمایه صندوق، گفت: اکنون در حال طی کردن مراحل قانونی آن هستیم که این افزایش سرمایه می‌تواند منجر به گسترش فعالیت‌های صندوق در حوزه اختیارات اساس‌نامه‌ای خود شود.

مشاور معاونت معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به نقش کلیدی صندوق درحوزه پوشش ریسک و تسهیل دسترسی به منابع مالی بیمه در سال‌های فعالیت‌ خود بیان کرد: این شرکت با ارائه بیمه‌نامه‌های اعتباری در بانک‌های عامل و موسسات اعتباری، نقش بسیار مهمی در توسعه معادن کوچک مقیاس داشته که با این افزایش سرمایه، در سال جاری در نظر دارد با توان بالاتری ریسک در حوزه اکتشاف و استخراج و فرآوری را پوشش دهد.

دهقانی با بیان اینکه متناسب با بیمه‌نامه‌های تدوین شده، در جهت پوشش ریسک برای بخش خصوصی خدمات ارائه می‌شود، گفت: صندوق در حوزه تسهیل دسترسی به منابع مالی، متناسب با افزایش سرمایه، خدمات بیشتری به متقاضیان معدنی خواهد داد که بسته به میزان و حجم اعتبارات در بانک‌های عامل و همچنین افزایش تعداد این بانک‌های عامل، این خدمت‌رسانی افزایش تعداد و رقم خواهد داشت.

ایجاد تنوع در خدمت‌رسانی‌های صندوق

مدیرعامل صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی  با بیان اینکه در سال گذشته صندوق با همان ۳۵۰ میلیارد تومان سرمایه خود، تعداد بسیار بالایی از معادن را تحت پوشش قرار داد، تاکید کرد: طبق آمار طی سال‌های ۹۷ و ۹۸، به اندازه بیش از ۷۰ درصد تجمعی ۱۵ سال گذشته صندوق کار کرده‌ایم و این نقطه عطفی‌ در فعالیت‌های صندوق در جهت خدمت‌رسانی به بخش خصوصی بوده است؛ اما در شرایط حال حاضر با افزایش سرمایه، در تنوع‌ بخشی به خدمت‌رسانی‌ها اقدام خواهیم کرد و تلاش خواهیم کرد تا به موازات بالابردن حجم عملیات خود، تنوع را لحاظ کنیم.

وی اعلام کرد: همچنین در رابطه با احیای معادن کوچک یا به عبارتی طرح ملی اقتصاد مقاومتی مورد تاکید دولت، نیز مباحث مربوط به تامین مالی این طرح (طرح ملی احیای معادن کوچک) برعهده صندوق است. به عبارتی دیگر معادن کوچک به مجری طرح (شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران) مراجعه کرده و سپس پرونده را به صندوق برای ارائه تضامین لازم جهت دسترسی به منابع مالی ارجاع می‌دهند که جایگاه و کارکرد ما در این امر بسیار مهم خواهد بود. احیای معدن می‌تواند بواسطه تزریق منابع مالی جدید صورت گیرد.

ورود به حوزه اکتشافات تکمیلی با هدف احیا و خروج معادن کوچک از رکود

دهقانی با بیان اینکه در بخشی دیگر از این طرح، صندوق بیمه درحوزه کمک به اکتشاف، علی‌الخصوص اکتشافات تکمیلی وارد عمل خواهد شد؛ اظهار کرد: براین باور هستیم که اکتشاف، یکی از مهمترین بخش‌هایی است که منجر به توسعه فعالیت‌های معدنی می‌شود. یکی از دلایل عدم توسعه معادن موجود، نداشتن اکتشاف تکمیلی  در حین استخراج یا اکتشافی است که بایستی پس از اتمام ذخیره کشف شده قبلی، سرمایه‌گذاری‌های لازم برای آنن صورت می‌گرفته است اما این عدم سرمایه‌گذاری در این بخش منجر به رکود یا از رده خارج شدن معدن می‌شود.

مدیرعامل صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی تصریح کرد: برای این منظور سعی خواهیم کرد در چارچوب طرح احیای معادن کوچک، یاری‌گر توسعه فعالیت‌های اکتشافی و به ویژه اکتشافات تکمیلی باشیم. این امر می‌تواند کمک شایان توجهی در جهت احیا و خروج از رکود این معادن باشدف این در حالی است که تا پیش از سال ۹۹، به هیچ عنوان بحث اکتشافات تکمیلی وجود نداشته است.

بانک‌محوری و بازار سرمایه محوری را باهم پیش خواهیم برد

مشاور معاونت معدنی وزرت صمت در رابطه با پذیرش صندوق در بورس نیز گفت: یکی از برنامه‌های سال جدید صندوق، اقدام برای تنوع‌بخشی به تامین منابع مالی از منابع مختلف موجود در کشور است. تاکنون تامین منابع مالی ما تنها از بانک‌ها بوده و در حقیقت بانک‌ محور بوده‌ایم؛ اما در سال جاری قصد داریم از بانک محوری به سمت بازار سرمایه محوری نیز حرکت کنیم. اگر بتوانیم بانک محوری و بازار سرمایه محوری را کنار هم داشته باشیم، معادن و مجموعه‌های مختلف فرآوری و استخراج متناسب با نوع فعالیت خود و با موقعیت مالی و کارکردی خود می‌توانند منابع مالی تامین خود را انتخاب کنند.

دهقانی با اشاره به اهداف آتی صندوق اظهار کرد: پذیرش صندوق به عنوان رکن ضامن و همچنین انتشار اوراق صندوق در بورس به‌ نام صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی از جمله کارهایی است که قصد انجام آن را داریم؛ البته پذیرش صندوق به عنوان رکن ضامن به دلیل تنوع ‌بخشی مناسب در حوزه تامین منابع، بیشتر مدنظر ما خواهد بود و آن را دنبال می‌کنیم.

بررسی صورت‌های مالی صندوق توسط بورس کالا برای پذیرش

وی با اشاره به اینکه بورس در حال بررسی صندوق به لحاظ اعتباری و صورت‌های مالی برای پذیرش به عنوان رکن ضامن است، گفت: در کنار این، یک مجموعه‌ را برای انتشار اوراق به نام شرکت معرفی کرده‌ایم تا به صورت موازی پیش رویم که چنانچه این دو باهم موازی حرکت کنند، می‌توانیم اتفاق خوبی را در بخش تامین منابع رقم بزنیم.

دهقانی در پاسخ به این سوال که فعالیت صندوق در زمینه صادرات معدنی‌ها چگونه است، گفت: در حوزه صادرات، آنچه که مشمول بیمه می‌شود، در صندوق ضمانت صادرات است. اساس کار ما در جهت توسعه بخش معدن و فرآوری است. در مقطعی که صندوق در سال ۱۳۸۰ تاسیس شد، در جهت پوشش ریسک اکتشاف، آغاز به کار کرد اما پس از آن به دلیل محدود بودن دسترسی به منابع مالی در بخش معدن، صندوق اقدام به تسهیل دسترسی به منابع مالی کرد.

مدیرعامل صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی از اقدام صندوق برای تسهیل دسترسی به منابع مالی برای تامین ماشین‌آلات و همچنین تسهیل دسترسی به ماشین‌آلات و نوسازی آن‌ها برای بخش خصوصی خبر داد و گفت: با کمک وزارت صنعت، معدن و تجارت و ایمیدرو در جهت نوسازی ماشین‌آلات معدنی که از جمله برنامه‌های اصلی وزارت صمت است، اقدام خواهد شد. مقدمات حاکمیتی این موضوع در حال بررسی است وسپس اقدامات لازم برای آن آغاز خواهد شد.

افت شدید تولید و فرآوری در صورت عدم نوسازی ماشین‌آلات

وی تاکید کرد: به جرات می‌توانیم بگوییم که در سال جاری یک اتفاق جدید در حوزه نوسازی ماشین‌آلات معدنی رقم خواهد خورد. یکی از نکاتی که حتما باید به آن توجه کرد این است که  در حال حاضر اگر اقدام به نوسازی و به‌سازی ماشین‌آلات نکنیم، این عدم به‌سازی و نوسازی منجر به افت شدید تولید در بخش استخراج و متناسب با آن در سال‌های آینده، افت فرآوری خواهد شد.

دهقانی تصریح کرد: در سال‌های آتی در بخش استخراج علی‌الخصوص در معادن بزرگ و برای پیمان‌کاران بزرگ، چنانچه نوسازی به صورت جدی پیگیری نشود، دچار یک خدشه جدی و اساسی خواهیم شد.

مدیرعامل صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی ادامه داد: اگر در حوزه ماشین آلات و تجهیزات معدنی نسبت به تامین اقدام نشود، به یکباره کل ماشین‌آلات افت خواهد کرد که در اینصورت حجم بسیاری از استخراج و فعالیت‌های معدنی را از دست خواهیم داد و همین ماشین‌های فعال فعلی نیز در یک ‌حالت تعمیری باقی می‌ماند که سبب خروج آن‌ها از چرخه تولید خواهد شد که این امریکی از بدترین اتفاقاتی است که می‌تواند رخ دهد.

 

ارسال نظر