شناسه خبر : 11848

پاسخ منفی تامین‌اجتماعی برای بیمه کردن زنبورداران

پاسخ منفی تامین‌اجتماعی برای بیمه کردن زنبورداران

مدیرعامل اتحادیه زنبورداران استان سمنان با تایید مشکل بیمه زنبورداران از سال‌های گذشته ، گفت: درسال ۱۳۸۲ ناگهان زنبورداری به دستور مدیرکل سازمان تامین‌اجتماعی استان سمنان از بخش کشاورزی حذف شد و به ترتیب در استان‌های دیگر هم این اتفاق رخ داد.

به گزارش چابک آنلاین، عطاء الله باقرپور افزود: سال ها پیگیری موجب شد تا سازمان بیمه تامین اجتماعی روزنه های امید را به روی زنبورداران بگشاید ، اما به دلایل نامعلوم این  سازمان، زنبورداری را از چرخه بیمه بخش کشاورزی حذف کرد.

وی با بیان این که زنبورداران هنوز از علت این کار سازمان تامین اجتماعی سر در نیاورده‌اند، گفت: با این همه این قشر زحمتکش همچنان پیگیر موضوع از طریق مسئولان کشوری و نمایندگان مجلس شورای اسلامی هستند تا از مواهب بیمه برخوردار شوند.

باقرپور گفت : مدیریت اتحادیه زنبورداران استان سمنان بخش زیادی از وقت و توان خود را صرف پیگیری موضوع مهم بیمه می‌کند در حالی که مشکلات بسیاری وجود دارد که می بایست این وقت و توان صرف رفع  آن ها بشود.

وی ادامه  داد : با وجود این که تلاش های بسیار انجام شده تا کنون موثر نبوده ، اما همچنان پیگیری آن ادامه دارد ، چون هزاران نفر از زحمتکشان بخش زنبورداری چشم انتظار تصمیم مسئولان امر هستند.

پارسال ۲۵۴ زنبوردار شاهرودی با ۲۵ هزار و ۶۹۰ کلونی زنبور عسل ۱۸۲هزار کیلو عسل تولید کردند.

از آنجا که آمار تولید عسل مهرماه هرسال اعلام می شود ، هنوز آمار تولید امسال اعلام نگردیده ، اما به دلیل سرمای شدید بهار و نیز مشکلاتی که شیوع ویروس کرونا برای رفت و آمد زنبورداران به مناطق ییلاقی ایجاد کرد، کاهش شدید تولید عسل پیش بینی شده است.

براساس آمار منتشر شده ، حدود ۱۰۰ هزار نفر  بهره بردار و کارگر  هر ساله برای پرورش زنبور و تولید عسل زحمت ها و سختی های بسیاری متحمل میشوند اما نداشتن پوشش بیمه‌ای مهم‌ترین مشکل این بخش از تولیدکنندگان کشور است، در بخش زنبورداری کشور ، حدود ۴۰ هزار بهره بردار و ۶۰ هزار کارگر مشغول بکار بوده و بیش از ۱۱۰ هزار تن عسل تولید می‌کنند. 

  پوشش بیمه ، امید به زندگی را افزایش داده و تا حدودی آسودگی خیال را به دنبال دارد که زنبور داران از این امکان رفاهی بی نصیب هستند.

به گفته برخی زنبورداران شاهرودی که از جهاد کشاورزی هم پروانه بهره برداری دارند، نمی توانند بیمه تامین اجتماعی شده و از امتیازهای آن مانند دفترچه بیمه برخوردار شوند. این افراد اعلام کردند ، زنبورداری را بعنوان شغل و حرفه در سازمان تامین اجتماعی نمی‌پذیرند.

ارسال نظر