شناسه خبر : 11809

اختصاصی چابک‌آنلاین؛

توسعه‌ نیافتن کانال‌های الکترونیکی بیمه ناشی از نبودطرح‌های نوآورانه است/ استارتاپ‌های بیمه‌ای عملیات خود را به‌صورت غیربرخط انجام می‌دهند

توسعه‌ نیافتن کانال‌های الکترونیکی بیمه ناشی از نبودطرح‌های نوآورانه است/ استارتاپ‌های بیمه‌ای عملیات خود را به‌صورت غیربرخط انجام می‌دهند

مدیرعامل شرکت فناوران اطلاعات خبره، معتقد است موضوعاتی نظیر دیجیتالی‌شدن، ایجاد ظرفیت بهره‌مندی از مدل‌های جدید کسب‌وکار و نوآوری در صنعت بیمه، به مجموعه متغیرهای متعددی وابستگی دارد.

چابک آنلاین، زهرا نامداری، "مجید خاکور"، در گفت‌وگو با چابک‌آنلاین، افزود: اگرچه شرکت‌های ارائه‌دهنده  راهکارها و سکوهای نرم‌افزاری سال‌هاست در تکاپو برای تحقق این چشم‌انداز بوده و مقایسه وضعیت موجود با سال‌های نه‌چندان دور نیز، نتایج قابل قبولی را از این مهم نمایان‌ می‌سازد، اما برای تحقق زیست‌بوم دیجیتال بیمه، لازم است سایر بازیگران و سازمانهای ذیربط نیز در سطح مشارکت خود بازنگری کنند.

وی،درخصوص مشکلاتی که پیرامون فناوری در صنعت بیمه وجود دارد، گفت: باید دید چه سهمی از این مشکلات ریشه در نرم‌افزار دارد و چه بخشی مربوط به سایر ارکان زنجیره‌ ارزش است، زیرا تا زمانی‌که تمامی ذینفعان نقش خود را به‌درستی ایفا نکرده باشند، فناوری در صنعت بیمه به جایگاه مناسب خود دست نخواهد یافت.

خاکور،در پاسخ به این پرسش که  «آیا صنعت بیمه در ایران دارای یک Core قوی هست؟»، گفت: تعریف یکسانی از این مفهوم وجود ندارد، اما اگر کُراینشورنس (Core insurance) را سیستمی یکپارچه و متمرکز در نظر بگیریم؛ به گونه‌ای که تمام عملیات صدور، خسارت، مالی و اتکایی را در تمام ابعاد، شعب و نمایندگی‌ها تحت پوشش قرار داده و گردش اطلاعات را میان شرکت بیمه و سایر اجزای اکوسیستم صنعت بیمه مانند بیمه مرکزی به درستی مدیریت می‌کند، باید گفت این مجموعه کارکردها در حال حاضر در صنعت بیمه به خوبی صورت می‌پذیرد.

مدیرعامل شرکت فناوران اطلاعات خبره، معتقد است با وجود عملکرد مناسب در اتوماسیون فرآیندهای سنتی و ارتقای گردش اطلاعات درون شرکت‌های بیمه به‌واسطه‌ بهره‌مندی از قابلیت‌های نرم‌افزارهای Core، در حوزه‌ توسعه‌ کانال‌های الکترونیکی و حرکت به‌سمت افق‌های دیجیتال در این صنعت، هنوز راه بسیاری در پیش است.

خاکور،گفت: یکی از ارمغان‌های به‌کارگیری فناوری،امکان بازشدن مرزهای کسب‌وکار و در نتیجه، نرم‌افزارهای مورد نیاز آن است؛ مفاهیمی نظیر «بانکداری باز» و «بیمه‌گری باز» ثمره‎ انطباق با این رویکرد است.

وی، ادامه داد: پذیرشی که امروز صنعت بانکداری نسبت به شرکت‌های استارتاپی داشته و به‌رسمیت شناخته‌شدن این بازیگران در قالب «پرداخت‌یار» و «پرداخت‌ساز» و مانند آن‌ها توسط نهادهای نظارتی و قانون‌گذار، به‌تصادف برای آنان رقم نخورده است.

خاکور توضیح داد: وضعیت کنونی تحقق بانکداری باز در کشور به‌واسطه طراحی مدل‌های نوین کسب‌وکاری توسط استارتاپ‌ها، تسهیل حضور این بازیگران جدید به‌واسطه ایجاد هویت قانونی و پوشش‌داده‌شدن نیازمندی‌های فنی با استفاده از «واسط‌های توسعه‌ی نرم‌افزار» یا همانAPI برای اتصال به نرم‌افزارهای اصلی بانکی بوده است.

مدیرعامل شرکت فناوران اطلاعات خبره اذعان داشت: در صنعت بیمه نیز دلایل توسعه‌ نیافتن کانال‌های الکترونیکی و همین‌طور عدم اتصال نرم‌افزارهای مورد نیاز نمایندگان و کارگزاران را به نرم‌افزارهای جامع بیمه‌گری، باید در عدم وجود طرح‌های نوآورانه، ابهام‌های نظارتی/ قانونی و همچنین نوظهور بودن APIها در این صنعت جستجو کرد.

به گفته وی در حال حاضر برخی از شرکت‌های بیمه‌ای APIهای خاص خود را گرفته و برروی اپلیکیشن‌های خود سوار کرده‌اند تا اتصال به Core برقرار شود، اما استارتاپ های بیمه‌ای هنوز از این امکان برخوردار نیستند و بیشترآنها به‌صورت غیربرخط عملیات خود را انجام می‌دهند که این امر برای آنان هزینه‌های عملیاتی سنگین و عدم رضایت مشتریان را به‌همراه خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت فناوران اطلاعات خبره، بیان کرد: صنعت بیمه دارای اطلاعات و داده‌های عظیمی است که به‌واسطه نرم‌افزارهای موجود ثبت می‌شود؛ اما باید بستری ایجاد شود که این اطلاعات به‌صورت پالایش‌شده در یک جای مستقل از سیستم عملیاتی قرار بگیرد تا تحلیلگران برروی آن کارهای مختلفی ماننده داده‌کاوی، بررسی‌های آماری و تحلیل، نرخ‌گذاری، مدیریت ریسک و رتبه‌بندی مشتریان انجام دهند و این فضا نیز برای حرکت‌های استارتاپی و افزایش توسعه‌پذیری توسط سایر بازیگران بسیار بکر و دست‌نخورده باقی مانده‌است.

وی با اشاره به پیچیدگی‌های صنعت بیمه، بیان کرد: در صنعت بیمه هم نمی‌توان انتظار داشت که در کوتاه‌مدت همه‌ خدمات به‌صورت الکترونیکی و دیجیتال قابلیت انجام پیدا کنند؛ اما بدیهی است که برای الکترونیکی‌شدن در لایه تعامل بیمه‌گران و بیمه‌گزاران بایدگام‌های بزرگ‌‎تری برداشته شود؛ چراکه بدون بهبود ادراک کاربران و مشتریان نهایی خدمات بیمه‌ای، نمی‌توان در مورد ارزش اقدامات صورت‌پذیرفته در حوزه فناوری اطلاعات صنعت بیمه، قضاوت دقیق و عادلانه‌ای داشت.

 

ارسال نظر