امور بیمه‌ای کارخانجات بزرگ خراسان شمالی خارج از استان انجام می‌شود

امور بیمه‌ای کارخانجات بزرگ خراسان شمالی خارج از استان انجام می‌شود

رییس شورای هماهنگی بیمه‌های خراسان شمالی گفت: در حال حاضر۳۰ درصد پور‌تفوی (سبد دارایی‌ها) بیمه ها از استان خارج می‌شود که این امر بزرگترین ضربه را به اشتغال این بخش وارد می‌کند.

به گزارش چابک آنلاین، مجموع تعهدات بیمه‌ای یا بیمه‌نامه های معتبر یک شرکت بیمه، در تمام رشته ها یا یک رشته معین از فعالیت‌های بیمه‌ای را پرتفوی آن شرکت می گویند.

به طور کلی منظور از پرتفوی، سبد سهام است که از ترکیب مناسبی از دارایی ها و تعهدات تشکیل می شود. گروهی از دارایی های مالی مثل سهام، اوراق مشارکت و اوراق قرضه و معادل‌های پول نقد نظیر سپرده های بانکی، همچنین سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری مشترک و صندوق های قابل معامله، پرتفوی یا سبد دارایی ها گفته می‌شود.

مهران ساری، یکی از مشکلات اساسی استان را خروج سرمایه های بیمه‌ای شامل سرمایه انسانی، پولی و امکانات از استان دانست و گفت: در حال حاضر تعدادی از کارخانجات بزرگ و دستگاه های اجرایی استان تمامی کارهای بیمه ای خود را به خارج از استان ارائه می دهند.

وی با بیان اینکه این مساله بزرگترین ضربه را به اشتغال بیمه استان وارد می کند، خاطرنشان کرد: هم اینک ۳۵ درصد صنعت بیمه در استان دولتی و مابقی مربوط به بخش خصوصی و در اختیار شرکت‌های سهامی عام است.

ساری با اشاره به فعالیت ۴۱۹ نماینده بیمه ای در استان خاطرنشان کرد: این تعداد در قالب ۲۰ شرکت بیمه‌ای و ۱۶ کارگزار بیمه با ۱۷۰ نیروی کارمند در استان فعالیت دارند.

وی افزود: اشتغالزایی این تعداد بیمه بدون دریافت کمک های دولتی نیازمند پشتوانه است که این امر نیز با کمک بیمه گزاران، دستگاه های دولتی، کارخانجات و مردم محقق می شود.

رییس شورای هماهنگی بیمه‌های خراسان شمالی مجموع پورتفوی بیمه های استان در سال ۹۷ را دو هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: اگر کارخانه ها و دستگاه ها بیمه را از استان خارج کنند ضربه بزرگی را به اشتغال استان وارد می کنند.

وی به تاکید استانداران مختلف به جلوگیری از خروج بیمه و سرمایه از استان اشاره کرد و گفت: با این وجود پیگیری لازم در این رابطه به خوبی انجام نگرفته و از سوی برخی بیمه گذاران رعایت نمی شود.

ساری یادآور شد: هم اینک تعدادی از کارخانجات بزرگ استان که جزء صنایع مادر کشور نیز محسوب می شوند کارهای بیمه ای خود را در خارج استان انجام می دهند که این امر نیازمند پیگیری و نظارت بیشتر از سوی دستگاه های نظارتی است.

خراسان شمالی ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد که ۴۴ درصد آنان در روستاها سکونت دارند.​

ارسال نظر