پنج درصد خسارت مخاطرات طبیعی کشور از محل بیمه‌ها جبران می‌شود/۹۰ درصد از خسارت‌‌های مربوط به سیل درتعهد شرکت‌های بیمه‌ای نیست

پنج درصد خسارت مخاطرات طبیعی کشور از محل بیمه‌ها جبران می‌شود/90 درصد از خسارت‌‌های مربوط به سیل درتعهد شرکت‌های بیمه‌ای نیست

معاون بازسازی و بازتوانی سازمان مدیریت بحران کشور گفت:ضریب نفوذ بیمه از شاخص‌هایی است که توسعه یافتگی صنعت بیمه را نسبت به کل اقتصاد نشان می ­دهد (این ضریب از تقسیم حق بیمه تولیدی بر تولید ناخالص داخلی به دست می­ آید) براساس آمارهای موجود، در کشورهای پیشرفته بیش از ۵۰ درصد خسارت­ ها، در آسیا ۱۵ درصد، اما در ایران بیش از حدود پنج درصد خسارت ­های ناشی از مخاطرات طبیعی از محل بیمه­‌ها جبران می‌شود.

به گزارش چابک آنلاین، امیر قادری افزود: بررسی نشان می دهد که ۱۰ درصد از خسارت‌های مربوط به سیل های سال های گذشته و سال جاری در تعهد شرکت­ های بیمه قرار داشته است و بقیه خسارت دیدگان بیمه نشدند.

وی ، اظهار داشت: ایران از جمله کشورهایی است که در منطقه زلزله­ خیز فعال با سوانح شدید واقع شده و در اکثر کشورهای زلزله­ خیز، توجه به کیفیت سازه­ های شهری و ساخت و سازهای مقاوم در برابر این ریسک حائز اهمیت است و به دنبال آن بیمه، به عنوان اساسی ­ترین روش برای جبران خسارت، در مواجه با چنین ریسک هایی شناخته شده و بار مالی دولت ها را کاهش می ­دهد. ضعف و نبود حمایت بیمه ­ای کارا در سطح مطلوب و سایر عوامل اثرگذار در ایران باعث شده تا جبران سوانح، اساساً توسط دولت و کمک های مردمی جبران شود.

معاون بازسازی و بازتوانی سازمان مدیریت بحران کشورافزود: براساس مطالعات، در مقایسه انواع بیمه ­ها، بیمه حوادث به عنوان زیر مجموعه ­ای از بیمه آتش­ سوزی، تأثیر بسیار کمی در صنعت بیمه ایران دارد و بیشترین سهم حق بیمه تولیدی را بیمه شخص ثالث (که خرید آن الزام قانونی دارد) به خود اختصاص داده است.

قادری با بیان اینکه آمار واصله از ادارات کل مدیریت بحران استان­های سراسر کشور درباره تعداد کل و بیمه شده واحدهای مسکونی شهری و روستایی می باشد که ضریب نفوذ بیمه در هر یک از این استان­ها و در کل کشور را نشان می­ دهد، گفت: استان گلستان با ضریب نفوذ ۷۰,۰۹ درصد بیشترین ضریب نفوذ بیمه و استان بوشهر با ۰,۳۲ درصد کمترین درصد نفوذ بیمه واحدهای مسکونی شهری و روستایی دارا هستند.

وی تصریح کرد: بعد از استان گلستان، استان­های قزوین، خراسان شمالی، اردبیل، مازندران (استان­های با ضریب نفوذ بالاتر از ۳۰ درصد) بیشترین ضریب نفوذ بیمه حوادث غیرمترقبه واحدهای مسکونی شهری و روستایی را دارند. همچنین کمترین مقدار ضریب نفوذ علاوه بر استان بوشهر، شامل فارس، خراسان جنوبی، لرستان و زنجان (استان­های با ضریب نفوذ کمتر از یک درصد) بوده است.

معاون بازسازی و بازتوانی سازمان مدیریت بحران کشور اظهار داشت: ضریب نفوذ بیمه واحدهای مسکونی استان­های سراسر کشور در سال ۱۳۹۷ برابر ۱۲,۱۶ درصد بوده است که نسبت به برنامه مورد انتظار مقادیر پایین­ تری را نشان می ­دهد و بر این اساس بیشترین تعداد واحدهای مسکونی شهری و روستایی بیمه شده به ترتیب در استان­های گلستان، اصفهان، مازندران، آذربایجان غربی، گیلان و خراسان رضوی و کمترین تعداد از آن استان­های بوشهر، خراسان جنوبی، زنجان، لرستان، کردستان، فارس، کهگلویه و بویراحمد بوده است.

 

ارسال نظر