شناسه خبر : 11681

بیمه کشاورزی خسارت وارد شده به باغداران را کامل پرداخت نمی‌کند

بیمه کشاورزی خسارت وارد شده به باغداران را کامل پرداخت نمی‌کند

دبیر خانه کشاورز استان سمنان نیز که خود یکی از باغداران شاهرود است با بیان اینکه بیمه کشاورزی خسارت وارد شده به باغدارانی که محصول خود را بیمه می‌کنند کامل پرداخت نمی‌کند، یادآور شد: فروردین ماه امسال شاهرود دمای به زیر صفر درجه سانتیگراد رسید و دمای هوا در برخی نقاط بین ۶ تا هشت درجه زیر صفر بود در حالی که روش‌های مبارزه با سرمازدگی فقط تا یک یا ۲ درجه زیر صفر را جواب می‌دهد.

به گزارش چابک آنلاین، محمدحسین خنکال اضافه کرد: خیلی ها روش هایی را برای مقابله با سرمازدگی استفاده و تجربه کردند، بعضی هم مه پاشی کردند اما هیچ کدام جواب نداد و تنها راه مبارزه پوشش باغات است و برای انجام این کار باید به کشاورزان مناطق پرخطر تسهیلات کم بهره دولتی اختصاص داده شود.

وی با بیان اینکه ستاد بحران در کشور ما ستاد پس از بحران است، افزود: وقتی از ۱۰ روز قبل به کشاورز می گویند تمهیداتی بیندیشد یعنی برای این تمهیدات برخی تجهیزات از جمله سوخت نیاز است که اگر به میزان کافی به کشاورز می رسید، شاید می توانست محصول باغش را نگه دارد.

خنکال افزود: باغداران بدون حمایت تمام زحماتشان هدر می رود، باید ستاد بحران استان و یا شهرستان با همراهی جهاد کشاورزی از چند روز قبل کشاورزان را فرامی خواندند و توضیحات لازم و سوخت مورد نیازشان را در اختیار آن ها قرار می دادند.

دبیر خانه کشاورز استان سمنان با بیان اینکه شاهرود به دلیل برخی بی تدبیری ها در بخش کشاورزی میلیاردها ریال خسارت دید، ابراز کرد: مسئولان باید از چند روز قبل با خانه کشاورز و نظام صنفی کارهای کشاورزی برای پیدا کردن راهکار مناسب در مبارزه با سرمازدگی نشست برگزار کنند.

شاهرود بیش از سه هزار و ۴۰۰ هکتار تاکستان دارد و باغداران آن ۱۰ درصد از محصول انگور کشور را تولید می کنند.

۳۲ درصد باغ های استان سمنان معادل ۱۴ هزار و ۵۰۰ هکتار در شهرستان شاهرود واقع است و سالانه در این شهرستان حدود ۸۰ هزار تن زردآلو و ۱۳۰ هزار تن انگور تولید می شود.

سالانه هشت هزار و ۵۰۰ تن گوشت قرمز و ۷۰ هزار تن شیر در شاهرود تولید می شود و میزان تولید آبزیان در شهرستان نیز ۵۲۰ تن در سال است.

زمین های کشاورزی شاهرود ۱۸ هزار هکتار است که ۲۴ درصد از زمین های کشاورزی استان سمنان است.

 میزان تولید محصولات زراعی شاهرود سالانه ۲۳۰ هزار تن و محصولات باغی ۱۵۵ هزار تن است که ۵۰ درصد از تولید باغی استان سمنان است.

ارسال نظر