شناسه خبر : 11518

چابک‌آنلاین گزارش داد؛

فراموشی شرکت‌های بیمه‌ای برای سرمایه‌گذاری در راه‌اندازی کوراینشورنس قوی

فراموشی شرکت‌های بیمه‌ای برای سرمایه‌گذاری در راه‌اندازی کوراینشورنس قوی

امروزه سیستم‌های سنتی برای پاسخگویی به نیازهای روزافزون شرکت‌های بیمه‌ای با هدف پاسخگویی بهتر به تقاضای مشتریان کافی نیست.

چابک آنلاین، زهرا نامداری، عصرحاضر به طور هیجان‌انگیزی همیشه درحال تغییر است و صنعت بیمه که از این تغییر مستثنی نیست، در حال تکامل و ورود به عصر دیجیتالی شدن است.

دراین بین، یکی از نرم‌افزارهایی که سبب بهبود عملکرد بیمه‌گران و همگام‌سازی آنها با عصر فناوری می‌شود "برنامه جامع بیمه ای" (کر اینشورنس) است.

کراینشورنس یک راه حل هوشمند‌سازی کسب و کار بیمه‌ای است که تمام جنبه‌های تجارت دیجیتالی شامل، فروش، نگارش داده‌ها و سیاستگذاری نیروی کار یک شرکت بیمه را یکپارچه سازی می‌کند.

برنامه جامع بیمه ای (کر اینشورنس) می‌تواند تمام عملیات یک شرکت بیمه ای را پشتیبانی کند.

به بیمه‌گران این امکان را بدهد تا سیستم‌های سنتی را حذف و روش نوین را جایگزین تجارت قدیمی خود کنند.

درنهایت باعث بهبود بهره‌وری عملیات وافزایش اثربخشی در شرکت‌های بیمه‌ای می‌شود.

گفته می شود که از 18 سال قبل بدین سو، بیمه‌گران ایرانی به دلایل مختلف از جمله، گران بودن نرم‌افزارهای کرخارجی،سخت بودن تامین نرم‌افزاهاری خوب خارجی و بومی سازی آنها، از نرم‌افزارهای کر اینشورنس خارجی استفاده نمی‌کنند و یا به مرور استفاده از آنها را کنار گذاشتند.

درحال حاضرتعداد انگشت شماری شرکت فناوری اطلاعات در کشور خدمات کر اینشورنس را به شرکت‌های بیمه‌ای ارائه می‌کنند.

 حدود 20 شرکت بیمه‌ای در زمینه کر اینشورنس با یک شرکت فناوری داخلی فعالیت کرده و تعداد کمی نیز نرم افزار خاص خود را طراحی کرده و یا با شرکت‌های دیگر داخلی همکاری می‌کنند.

 

اما آیا نرم‌افزارهای موجود داخلی جوابگوی نیازهای صنعت بیمه است؟

مدیرعامل سابق شرکت بیمه ملت در گفت‌وگو با چابک‌آنلاین بیان کرد که "در صنعت بیمه ،یک شرکت طراحی  کر اینشورنس به معنای واقعی وجود ندارد و شرکت‌هایی که در حال حاضر در این زمینه فعالیت می‌کنند در حوزه طراحی اطلاعات ضعیف بوده و جای رشد بسیار دارند."

علی صلاحی نژاد توضیح داد: در حال حاضر یک سیستم و نرم افزار جامع فنی و بیمه‌ای وجود نداردکه تمام تراکنش‌ها و فعالیت‌های بیمه‌ای در آن سسیتم متمرکز باشد.

ناگفته پیداست که فضای ناشناخته برنامه جامع بیمه ای (کر اینشورنس) سبب شده تا افرد از منظر خود به این موضوع نگاه کند.

هرچندکه باید ازابعاد مختلف به برنامه جامع بیمه ای (کر اینشورنس) نگاه کرد تا برای قضاوت درخصوص قابلیت های فراوان نرم‌افزارهای موجود در کشور به واقعیت نزدیکتر شد.

تردیدی نیست که بهبود فضای فناوری اطلاعات نیازمند سرمایه‌گذاری‌های سنگین است.

به نظر می‌رسد که صنعت بیمه در این بخش، هنوز آن سرمایه‌گذاری لازم را به خوبی انجام نداده است.

مدیرعامل اسبق شرکت بیمه میهن معتقد است که با توجه به میزان سرمایه‌گذاری که صنعت بیمه در بخش آی‌تی داشته و با در نظر گرفتن بهای سیستم‌هایی که پرداخته شده است، خدمات شرکت‌های ارائه دهنده کر در ایران منصفانه بوده و حتی شاید بیشتر از پولی که به آنها پرداخته می‌شود خدمات ارائه می‌دهند.

مجید بنویدی درگفت‌وگو با چابک‌آنلاین اذعان داشت که شرکت‌های بیمه‌ای سرمایه‌گذاری مناسبی را در زمینه برنامه جامع بیمه ای (کر اینشورنس) نداشته‌اند  درحالیکه برنامه نویسان بسیار خوبی در کشور وجود دارند.

به اعتقاد وی "جادارد که صنعت بیمه در خصوص فناوری اطلاعات الگو برداری و سرمایه‌گذاری بیشتری انجام دهد و با پشتیبانی از این نرم افزارها کمک کند تا به بلوغ بهتری رسیده و سیر تکاملی خود را بگذرانند.

به گفته بنویدی نرم‌افزارهای بیمه‌ای که در کشوراستفاده می‌شود بسیار جلوتر از صنعت بانکداری است چرا که صنعت بیمه از پیچیدگی‌های بسیار زیادی برخوردار است و از سوی دیگر بانک‌ها سرمایه گذاری بسیار عظیمی در زمینه فناوری اطلاعات انجام دادند و بانک مرکزی هم در این خصوص سرمایه‌گذاری‌هایی انجام داد که این اتفاق در صنعت بیمه نیافتاده است.

 البته باید در نظر گرفت که اطلاعات بسیارشرکت‌های بیمه ای و پیچیدگی‌های صنعت بیمه به قدری است که نمی‌توان انتظار داشت که همه خدمات آن به صورت دیجیتال قابل عرضه باشد.

همانطور که بانک‌ها نیز در قسمت‌هایی مانند افتتاح حساب و یا پرداخت وام هنوز به صورت سنتی عمل می‌کنند.

مدیرعامل شرکت بیمه خاورمیانه در گفت‌وگو با چابک‌آنلاین، با اشاره به تجربه استفاده این شرکت از نرم افزار کر اینشورنس خارجی گفت: نرم افزار یک موجود زنده است و این موجود زنده باید بتواند به صورت مداوم و براساس نیازهایی که در بازار، مشتریان، بیمه‌گران و نظارت وجود دارد خود را تطبیق داده و تغییر کند، بنابراین کر اینشورنس یک روند دائمی تکاملی دارد و هیچ زمان نمی‌توان گفت که نرم افزاری خالی از اشکال و کامل است.

مهدی نوروزی در خصوص مقایسه عملکرد بانک‌ها با بیمه ها در نرم‌افزارهای فناوری اطلاعات، بیان کرد: صنعت بیمه نسبت به صنعت بانکداری از پیچیدگی‌های بیشتری برخوردار است و این پیچیدگی‌ها مزید بر علت شده تا نرم افزارهای بیمه‌گری با اختلاف نسبت به نرم‌افزارهای بانکی کامل شوند.

نوروزی گفت: در کر اینشورنس همیشه با محصولات جدید بیمه‌ای مواجه می‌شویم و خصوصیت بیمه‌گری به گونه‌ای است که محصولات جدید زیرساخت‌های جدید را نیز می‌طلبد و همین مسئله سبب شده تا نرم‌افزارهای بیمه‌گری نیاز بیشتری برای بروز رسانی داشته باشند و شاید به این دلیل است که برخی فکر کنند هنوز یک کر اینشورنس کامل که بتواند همه نیازهای فناوری را در توسعه محصول پاسخ دهد، نداریم.

بی شک،بیمه‌گران اطلاعات زیادی مربوط به مشتریان، چشم اندازها، نمایندگان و شرکای تجاری خود در اختیار دارند بنابراین همه اجزای این اکو سیستم، باید نقش خود را به خوبی ایفا کنند تا در آینده، آی‌تی صنعت بیمه به جایگاه مناسب خود برسد.

برای اینکه صنعت بیمه دارای یک سیستم یکپارچه، شامل عملیات‌های صدور، خسارت مالی و اتکایی را در همه ابعاد، در شعب و نمایندگی‌ها داشته باشد، نیاز است که همه اجزای شبکه فروش با بقیه اجزای اکو سیستم مانند بیمه مرکزی، بیمارستان‌ها و سازمان ثبت احوال ارتباط برقرار کرده و طبق استانداردی مشخص کار کنند.

به نظر می رسد که حتی اگر قوی‌ترین کر اینشورنس هم طراحی شود تا زمانی که یک بانک اطلاعاتی مشترک بین شرکت‌های بیمه‌ای وجود نداشته باشد و بیمه مرکزی به عنوان یکی از مهمترین اجزای این اکو سیستم این اطلاعات را در اختیار قرار ندهد امکان دیجیتالیزه شدن به صورت کامل وجود ندارد.

ارسال نظر