شناسه خبر : 11344

افراد در بازار سرمایه به طور قطع با افت احتمالی قیمت‌ها مواجه می‌شوند

افراد در بازار سرمایه به طور قطع با افت احتمالی قیمت‌ها مواجه می‌شوند

معاون وزیر اقتصاد گفت: توصیه اکید ما به مردم این است که منابع مالی که ممکن است در آینده نزدیک به آن نیاز داشته باشند را وارد بازار سرمایه نکنند چراکه بازار همانطور دوره رونق دارد امکان دارد به دوره رکود هم برسد

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایلنا، محمدعلی دهقان دهنوی با اشاره به احتمال تورم‌زایی رشد بازار سرمایه اظهار داشت: بازار سهام کمترین تاثیرگذاری را در تورم دارد و زمانی که ارزش سهام افزایش پیدا می‌کند تاثیر مستقیمی بر روی شاخص تورم ندارد چراکه سهام در سبد خانوار نیست. اما وقتی نقدینگی وارد بازار مسکن می‌شود و افزایش تقاضا به گران شدن مسکن و به تبع آن به افزایش اجاره بها می‌انجامد، ورود نقدینگی به این بازار باعث رشد نرخ تورم شده‌است.

وی تاکید کرد: آن مقدار از نقدینگی که در بازار سرمایه صرف خرید و فروش و معامله شده و از بخش سایر کالاها جدا شده و وارد بازار دارایی سهام شده به نوعی اثر کاهنده و جلوگیری کننده از رشد نرخ تورم را هم خواهد داشت.  

معاون امور اقتصادی وزارت اقتصاد درباره اینکه آیا احتمال تکرار تجربه تلخ موسسات مالی در بازار سرمایه و از دست رفتن پس اندازهای خرد مردم وجود دارد، گفت: به بازار سرمایه باید از دو منظر خرد وکلان نگاه کرد. از نگاه کلان هر چقدر بازار توسعه پیدا کند، تعداد سرمایه‌گذاران بیشتر شود و حجم معاملات و پذیرش بالاتر رود، خوب و به نفع اقتصاد است به ویژه اینکه در بازار سرمایه فرصت‌هایی برای شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران ایجاد می‌شود تا بتوانند منابع مالی مورد نیاز خود را تامین کنند.

دهقان‌ دهنوی ادامه‌ داد: همچنین به دلیل نظارت‌پذیری و شفافیت بالای بورس، شفافیت در اقتصاد افزایش می‌یابد که تمام موضوعات از آثار مثبت سرمایه‌گذاری در بازار سهام است.

وی افزود: اما در سطح خرد همواره باید تکرار شود که سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه و سهام یک سرمایه گذاری ریسکی و ریسک‌پذیر است و در واقع اگر کسی به دنبال این است که کمترین ریسکی متوجه دارایی‌هایش نباشد، می‌تواند در بانک سپرده‌گذاری کند که در این صورت یک نرخ ثابت سود بدون ریسک دریافت می‌کند.

معاون وزیر اقتصاد گفت: اما افراد وقتی وارد بازار سرمایه می‌شوند به طور قطع با ریسک و افت احتمالی قیمت‌ها مواجه خواهند شد، بنابراین همواره به افراد توصیه می‌شود که دارایی خود را وارد بازار سرمایه نکنند.

دهقان دهنوی با بیان اینکه توصیه اکید ما به مردم این است که منابع مالی که ممکن است در آینده نزدیک به آن نیاز داشته باشند را وارد بازار سرمایه نکنند چراکه بازار همانطور دوره رونق دارد امکان دارد به دوره رکود هم برسد، اظهار داشت: سرمایه‌گذاری در بازار سهام برای مردم عادی باید سرمایه‌گذاری بلندمدت باشد.

وی افزود: شاخص بورس در طول سال‌های گذشته هم دوره‌های رونق و هم دوره‌های رکود داشته، هم ریزش  و هم جهش همراه بوده بنابراین کسی که 5 الی 10 سال در این بازار سرمایه‌گذاری کرده، سود می‌کند. اما به افرادی که برای مدت 6 ماه و با قصد نوسان‌گیری وارد بازار می‌شوند باید گفت که ریسک بالایی را می‌پذیرند و  به این افراد توصیه می‌شود که تمام دارایی خود را وارد بازار سرمایه نکنند.

این مقام مسئول ادامه داد: به این افراد توصیه می‌شود که مدیریت ریسک داشته باشند و دانش خود را از معامله در بورس بالا ببرند، از طریق مشاور و صندوق‌های سرمایه‌گذاری وارد بازار سهام شوند و البته همواره به یاد داشته باشد که ریسک ورود به بورس را پذیرفته‌اند.  

معاون وزیر اقتصاد تاکید کرد: به طور کلی بازار سرمایه در بلندمدت بازاری خوب و سوددهی برای مردم است.

ارسال نظر