۵۹ درصد افراد سرصحنه تصادفات برون شهری جان خود را از دست می‌دهند/ ۳۴ درصد در بیمارستان‌ها

59 درصد افراد سرصحنه تصادفات برون شهری جان خود را از دست می‌دهند/ 34 درصد در بیمارستان‌ها

رییس پلیس راهور ناجا گفت: ۱۲ هزار نفر راننده در آستانه ابطال گواهینامه هستند که بعد از یکسال می‌توانند دوباره با گذراندن دوره آموزشی گواهی‌نامه دریافت کنند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایلنا،  سردار کمال هادیانفر، گفت: در سال ۹۹، ۴ برنامه اصلی در ادامه برنامه‌های سال ۹۸ برای مأموریت پلیس راهنمایی و رانندگی پیش بینی کردیم این برنامه‌ها در راستای برنامه اصلی پلیس راهور است که همان بحث مدیریت ترافیک، تسهیل و ایمنی ترددها و ... است.

وی ادامه داد: ۴ ماموریت با برنامه مشخص در راستای برنامه‌های کلان نیروی انتظامی مشخص کرده‌ایم. جدی ترین برنامه ما کاهش سوانح و تصادفات یا رویکرد کاهش جان باختگان است که دارای زیربرنامه های مختلفی است. دومین برنامه توسعه انضباط و نظم و عبور و مرور ترافیک است که از جمله آن ساماندهی موتورسیکلت سواران است.

او افزود: سومین موضوع توسعه و بهبود و ارتقای رفتار فردی و اجتماعی ترافیکی است و همکاری کاربران ترافیکی یعنی رانندگان، سرنشینان خودرو و عابران پیاده را در این زمینه می طلبد.

رییس پلیس راهور ناجا گفت: بخش چهارم نیز توسعه و تحول سیستمی و هوشمندسازی پلیس راهور است و امیدواریم در نیمه اول سال ۹۹ بخش اعظمی از آن انجام شود از جمله این خدمات نیز رسیدگی به اعتراضات، شماره‌گذاری که تمامی این برنامه ها در بستر شبکه ملی اطلاعات انجام می‌شود و همچنین ترخیص الکترونیکی خودرو تلاش می کنیم رفته رفته ستاد ترخیص جمع می شود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: ۱۲۶ هزار و ۶۰۰ نفر از ۴۴ میلیون دارنده گواهینامه در کشور دارای نمره منفی هستند و ۶۹ نفر برای بار اول در آستانه توقیف سه ماهه گواهینامه،۵۷۷۰ نفر در مرحله دوم و در آستانه توقیف ۶ ماهه گواهینامه و ۱۲ هزار نفر نیز در آستانه ابطال گواهینامه هستند که بعد از یکسال می‌توانند دوباره با گذراندن دوره آموزشی گواهی نامه دریافت کنند.

سردار هادیانفر تصریح کرد: در سال ۹۶ و ۹۷ افزایش تصادفات را داشتیم در سال ۹۸ قبل از ورود کرونا موفق شدیم رشد تصادفات را  متوقف کنیم و شاهد کاهش آن باشیم و ۰.۲ درصد تا پایان بهمن کاهش در تصادفات داشتیم که هیچ ربطی به کرونا نداشت. فقط در مهرماه ۶.۵ میلیون تردد برای اربعین داشتیم و در دیگر ماه ها کاهش داشتیم.

سردار هادیانفر گفت: ۹۴۷ هزار خودرو با پلاک عبور موقت در کشور در حال تردد است؛ همچنین ۱۲ میلیون و ۱۰۴ هزار موتور سیکلت در کشور داریم که بخش زیادی منتسب به مالک و بخشی منتسب به شرکت تولید کننده است.

وی با اشاره به اینکه ۳۵ میلیون و ۱۸۳ هزار ۶۷۰ وسیله نقلیه سبک سنگین و موتور در کشور در حال تردد است گفت: متاسفانه ار این تعداد دو میلیون ۳۶۵ هزار وسیله خارج شده است.

وی با اشاره به خودروهای نوشماره در سال ۹۸ گفت: سه میلیون و ۸۵۳ هزار و ۹۶۵ دستگاه بوده که هم تولیدات داخل و هم واردات را در بر دارد که نسبت به سال گذشته بیش از هفت درصد افزایش داشته است؛ بیش از چهار میلیون خودرو در سال ۹۸، نقل و انتقال شده است که شش درصد افزایش داشته است.

وی اضافه کرد: در حوزه موتور سیکلت ۲۴ درصد کاهش نو شماره داریم؛ همچنین در سال ۹۸، ۱۴ هزار دستگاه اسقاط شده است که متاسفانه ۷۹ درصد کاهش داریم. وضعیت مناسبی در اسقاط خودرو در کشور وجود ندارد.

وی با بیان اینکه ۱۸ نوع خدمات به مردم ارائه داده می‌شود، گفت: سال گذشته ۳۵ میلیون و ۷۸۴ هزار و ۵۱۴ خدمت به مردم ارایه شده است؛ ۵۱ درصد خدماتی که نیروی انتظامی ارائه داده در پلیس راهور انجام شده است.

رییس پلیس راهور ناجا خاطر نشان کرد: در نوروز امسال ۶۳ درصد مردم رعایت کرده و به سفر نرفتند اما با توجه به تعطیلات پیش رو سفرها در پیش است و باید به آن توجه ویژه داشت.

وی ادامه داد: کل تصادفات در سال ۹۸ نسبت به ۹۷، ۱۷.۵درصد کاهش داشته ایم در زمینه فوتی‌ها نیز ۱.۴ درصد در زمان کرونا و ۰.۲ درصد تا بهمن کاهش داشتیم.

او افزود: پدیده کرونا یک پدیده جدید بود و با تاکیدات مقام معظم رهبری و دولت و توجه مردم به رعایت فاصله گذاری اجتماعی شاهد کاهش جان باختگان و تصادفات بوده ایم.

وی ادامه داد: در اسفند سال ۹۷، هزار و ۲۵۷ نفر فوت شده اند در اسفند ۹۸ که شاهد ورود کرونا بودیم و مردم در ابتدا رعایت نمی کردند هزار و ۴۸ جان باخته در تصادفات داشتیم و ۲۰۹ نفر نسبت به سال ۹۷ کاهش داشتیم در فروردین ۹۸، هزار و ۲۴۲ جان باخته تصادف داشتیم. در فروردین ۹۹ که از هشتم نیز طرح فاصله گذاری اجتماعی انجام شد ۸۳۲ فوتی داشتیم یعنی ۴۱۰ نفر نسبت به مدت مشابه کاهش داشتیم. اگر مردم جدای از بیماری کرونا رعایت کنند شاهد کاهش چشمگیر جان باختگان خواهیم بود.

وی ادامه داد: در سال گذشته کاهش سه درصدی ترافیک در ابتدای مهرماه را داشتیم. همچنین ۴۲ میلیون تخلف در سال گذشته داشته ایم.

سردار هادیانفر با بیان اینکه همچنین در ۷۰۳ شهر پلیس راهنمایی و رانندگی نداریم گفت: در تصادفات برون شهری ۵۹ درصد سر صحنه، شش درصد حین و ۳۴ درصد در بیمارستان‌ها جان خود را از دست می‌دهند. در شهرها جدی ترین مسئله ما عابران و موتورسیکلت سواران هستند و در جاده سرنشینان و رانندگان هستند. بیشتر افرادی که به بیمارستان منتقل شده و فوت می کنند به دلیل ضربه مغزی و خونریزی داخلی است.

وی با اشاره به عامل تصادفات تاکید کرد: سرعت غیرمجاز، سبقت غیرمجاز، عدم توجه به جلو و خواب آلودگی از مهمترین  عوامل تصادفات است. در ۳۰ کیلومتر شهرها ۶۴ درصد تصادفات اتفاق می افتد.

وی ادامه داد: با تلاش های صورت گرفته از سه مدل پراید دو مدل خارج شده و مدل سوم نیز به زودی خارج می شوند و انشالله به زودی پژو ۴۰۵ نیز از رده خارج خواهد شد.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا با اشاره به روند نوسازی ناوگان پلیس راهور خاطرنشان کرد: بیش از هزار دستگاه سراتو خریداری شده و ۶۰۰ دستگاه آماده است و به زودی به ناوگان پلیس راهور اضافه می‌شود. دوره پایلوت کروکی سازشی در تهران انجام شده است و دیگر کروکی کاغذی صادر نمی شود. تلاش می کنیم پلاک سوم را به خودروها اضافه کنیم. ۴۱۵۰ دستگاه پلیس راهور به سیستم ردیاب لحظه ای مجهز شده اند.

سردار هادیانفر تصریح کرد: طرح تقسیط جریمه در سال گذشته اجرا شد اما از ابتدای اردیبهشت ۹۹ متوقف شد ۶۲ هزار وسیله ترخیص شده اند افرادی که از این طرح استفاده کرده اند متعهد شده اند تا یکسال بدون پیش پرداخت جریمه پرداخت کنند تاکنون ۲۳ درصد اقدام کرده آن و مابقی پرداخت نکرده اند ابلاغ کرده ایم افرادی که بیش از یکسال از پرداخت تعهدشان گذشته جزو لیست توقیفی ها قرار بگیرند.

وی با اشاره به تعطیلات پیش رو در ایام عید سعید فطر گفت: هنوز زنجیره بیماری پیوستگی دارد و زمان مناسبی برای سفر نیست، لذا مردم سفر نکنند. البته براساس تدابیر ابلاغی آمادگی داریم تا اگر سفری اتفاق افتاد آن را مدیریت کنیم اگر مردم سفر می روند حتما همه سرنشینان از کمربند استفاده کرده و در ترافیک صبور باشند و از شانه سمت راست و یا چپ استفاده نکنند چرا که قطعا برخورد خواهیم کرد.

سردار هادیانفر تصریح کرد: امیدوارم شرایطی ایجاد شود که ترافیک روان باشد مردم نیز به محدودیت‌ها توجه داشته باشند. همه سرنشینان اتوبوس‌ها باید از کمربند ایمنی استفاده کنند و با جدیت با متخلفان برخورد می شود و بدون اغماض برخورد خواهیم کرد. خط قرمز پلیس ایمنی و آرامش مردم در سفرها و تخطی از تخلفات حادثه ساز است و حتما در این زمینه برخورد خواهیم کرد.

وی گفت: محدودیت ها به صورت متمرکز اعلام می شود با تلاش دولت از ابتدای نوروز ۹۹, محور آزادراه تهران شمال عملیاتی شده و افرادی که از این محور استفاده می کنند باید رعایت کامل مقررات را داشته باشند در قسمت پایانی آزادراه نیز حتما باید رعایت شده و هیچ توقفی در شهرستانک نداشته باشند.

 

ارسال نظر