شناسه خبر : 10988

زندگی ۲.۷ میلیارد کارگر در معرض خطر جدی است

زندگی 2.7 میلیارد کارگر در معرض خطر جدی است

طبق آخرین داده‌های سازمان بین‌المللی کار، ویرانگرترین اثر کرونا، بر کارگران اقتصاد غیررسمی است که هیچ مزایای مرخصی و یا تامین اجتماعی ندارند.

به گزارش چابک‌آنلاین به نقل از مردم سالاری، در روز جهانی کار و کارگر، نهادهای بین‌الملی بیشترین توجه خود را به کارگران در اقتصاد غیررسمی داده‌اند. بازیافت‌کننده‌های زباله، دستفروشان خیابانی، گارسون‌ها، کارگران ساختمانی، کارگران حمل‌ونقل و کارگران خانگی در این دسته‌اند.

صندوق بین‌المللی پول نیز در این‌باره با تاکید بر آسیا می‌نویسد: «قرنطینه کامل یا جزئی برای جلوگیری از شیوع کووید-۱۹ روی کسب‌وکارها و کارگران در سراسر جهان به خصوص آسیا تاثیر زیادی داشته است. در این میان، آسیب‌پذیرترین گروه کارگران کسانی‌ هستند که کارهای نیمه‌وقت و شغل‌های موقتی بدون بیمه‌های اجتماعی دارند.

آن‌ها در بخشی از اقتصاد فعالیت می‌کنند که نه مالیات دارد و نه قانونی روی آن نظارت می‌کند. آن‌ها به عنوان کارگران غیررسمی شناخته می‌شوند. آسیب‌پذیری این کارگران تا حد سقوط کامل درآمد و از دست دادن معیشت است.»

 براساس گزارش صندوق بین‌الملی پول، کارگران غیررسمی بخش بزرگی از نیروی کار را در بسیاری از کشورها تشکیل می‌دهند اما آن‌ها هیچ مرخصی استعلاجی یا مزایای بیکاری ندارند. دسترسی آن‌ها به امکانات و مزایای بهداشت و درمان نیز متزلزل است.

در سراسر جهان ۴۳۶ میلیون کسب‌وکار در معرض خطر بالا برای اختلال جدی قرار داردند. این کسب‌وکارها در بخش‌هایی از اقتصاد هستند که سخت‌ترین ضربه را از ویروس کرونا خورده‌اند؛ از جمله ۲۳۶ میلیون خرده‌فروشی، ۱۱۱ میلیون واحد تولید صنعتی و ۴۲ میلیون بنگاه املاک می‌شوند. 

سازمان بین‌المللی کار اعلام کرده است که تعطیلی‌های کامل یا جزیی مشاغل باعث شده زندگی و کار ۸۱‌ درصد جمعیت کارگر جهان یعنی ۲.۷‌میلیارد کارگر تحت‌تأثیر قرار بگیرد.

ارسال نظر