شناسه خبر : 10808

تحول دیجیتال و حرکت به سمت بیمه‌گری باز؛ الزام اساسی صنعت بیمه

تحول دیجیتال و حرکت به سمت بیمه‌گری باز؛ الزام اساسی صنعت بیمه

رئیس اداره کسب‌وکار دیجیتال بیمه ملت گفت: تحولات فناورانه صنعت بیمه در دنیا که از چند دهه پیش آغاز شده بود، امروزه با سرعت بیشتری درحال خودنمایی است و تصویری از چشم‌انداز کاملا انقلابی آن به نمایش درآمده است. بروز این تحولات در کنار تغییر انتظارات مشتریان و ایجاد مدل‌های کسب‌وکار دیجیتالی، روند سنتی کسب‌وکارهای بیمه را دچار مشکل کرده و شرکت‌هایی که نتوانند استراتژی و فرآیندهای خود را در بسترهای دیجیتال و متناسب با نیاز مشتریان شخصی‌سازی کنند از صحنه رقابت کنار خواهند رفت.

به گزارش چابک‌آنلاین، از طرفی، نگاهی به روندهای تاثیرگذار بر صنعت بیمه در جهان از جمله گسترش استارت‌آپ‌ها برای فروش بیمه، ورود نابیمه‌گرانی نظیر  Google, Amazoon  Walmar به صنعت برای فروش بیمه، ظهور فناوری‌های موبایلی (Mobile App)، استفاده از اینترنت اشیا (IoT)، گسترش کانال‌های توزیع (Distribution Channel) دیجیتالی، به‌کارگیری هوش مصنوعی (Artificial Intelligence)، استفاده از داده‌های عظیم (Big Data) و... ما را به این نتیجه می‌رساند که فضای صنعت بیمه با سرعت زیادی درحال رقابتی شدن است و حضور رقبای دیجیتال کار را سخت‌تر خواهد کرد.

از این‌رو، تحول دیجیتال به یک الزام اساسی برای شرکت‌های بیمه تبدیل شده و بی‌شک شرکت‌هایی که نتوانند خود را با تحولات دنیای دیجیتال همراه کنند باید جای خود را به استارت‌آپ‌ها و رقبای دیجیتالی بدهند.

این تحولات که معمولا با اندکی تاخیر صنعت بیمه در ایران را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد طی سال‌های اخیر و با ظهور تجمیع‌کننده‌های بیمه‌ای (aggregators) و دیگر استارت‌آپ‌های فعال در حوزه‌هایی نظیر P۲P (همتا به همتا) و... شرکت‌های بیمه را با فضای جدیدی از کسب‌وکار مواجه کرده است. به جرات می‌توان گفت صنعت بیمه در ایران در طی بیش از ۸۰ سال فعالیت خود با چنین چالشی از جنس فناوری و تحولات فناورانه مواجه نشده است و این بزنگاه تاریخی می‌تواند نقطه عطفی برای رشد و توسعه صنعت بیمه باشد. از همین رو، پیاده‌سازی پروژه تحول دیجیتال (Digital Transformation) صنعت بیمه و حرکت به سمت بیمه‌گری باز (open insurance) یکی از نیازمندی‌های اساسی فضای کسب‌وکار بیمه است. الزامی که طی سال‌های اخیر و با گسترش استفاده از فناوری‌های دیجیتال و تلفن‌های همراه هوشمند اهمیت خود را بیشتر نمایان کرده است.

طبق تعاریف، تحول دیجیتال مجموعه‌ای از تغییرات و تحولات عمیق سازمان‌ها و کسب‌وکارها؛ در حوزه فعالیت‌ها، فرآیندها، توانایی‌ها و مدل‌های کسب‌وکار است که به آنها اجازه می‌دهد از فرصت‌های ناشی از توسعه فناوری و تغییرات ناشی از آن استفاده کرده و در راستای استراتژی‌ها و اولویت‌های خود بهره بگیرند.

اهمیت فناوری‌های دیجیتال و حرکت به سمت تحول دیجیتال به قدری است که در سال ۲۰۱۵ بیش از ۳۵ درصد شرکت‌های بیمه روی فناوری‌های دیجیتال به‌عنوان بخشی از استراتژی کسب‌وکار خود سرمایه‌گذاری کرده‌اند و ۲۹ درصد نیز به‌صورت گزینشی در بخشی‌هایی از کسب‌وکار خود بر این استراتژی تمرکز داشته‌اند (Accenture, ۲۰۱۵).

به‌طور کلی تحول دیجیتال، تجربه جذابی برای مشتری ایجاد کرده و کارآترین فرآیندهای عملیاتی را استفاده می‌کند و صدها فرصت برای بهبود کسب‌وکار با استفاده از فناوری‌های دیجیتال ارائه می‌دهد.

یکی از مهم‌ترین اقداماتی که در حوزه تحول دیجیتال در صنعت بیمه باید شکل بگیرد؛ حرکت در مسیر بیمه‌گری باز است. به بیان ساده، بیمه‌گری باز به معنای ارائه سرویس‌های بیمه آنلاین از طریق وب سرویس‌های (API) مختلف است تا کسب‌وکارها بتوانند در ساده‌ترین شکل ممکن سرویس‌های بیمه‌ای را وارد کسب‌وکار خود کرده و ضمن کمک به توسعه کسب‌وکارشان، زمینه رشد و توسعه صنعت بیمه را نیز فراهم کنند.

دیجیتالی شدن و حرکت در مسیر بیمه‌گری باز از طریق ارائه انواع وب‌سرویس‌های (API) بیمه‌ای می‌تواند باعث شخصی‌سازی محصولات و خدمات، اعطای حق انتخاب به مشتری، یکپارچه کردن ارتباطات آنلاین و آفلاین و دسترسی به محصولات در هر زمان و انعطاف در فرآیندهای عملیاتی شود و تجربه بهتری را برای مشتری ایجاد کند و از این حیث به حفظ وفاداری و افزایش رضایت وی بینجامد.

حرکت در مسیر بیمه‌گری باز به رغم تمامی فواید و ارزش افزوده‌ای که برای سازمان‌ها و مشتریان به همراه دارد نیازمند زیرساخت‌های چابک و به‌روز فناوری اطلاعات است. اما به این نکته نیز باید توجه کرد که استفاده از فرصت‌های بیمه‌گری باز، نیازمند نگاهی متفاوت به حوزه فناوری اطلاعات و فرآیندهای صدور و خسارت است؛ به‌طوری‌که مشتری علاوه بر تجربه خرید آسان بیمه‌نامه بتواند در کمترین زمان ممکن خسارت‌های احتمالی را دریافت کند.

حرکت در مسیر بیمه‌گری باز این امکان را به بیمه‌گران می‌دهد که بتوانند از طریق همکاری با نابیمه‌گرانی نظیر اپراتورهای تلفن همراه، استارت‌آپ‌های حوزه‌های مختلف از جمله گردشگری، سفر، سلامت و... کانال‌های توزیع خود را متنوع کنند و بتوانند با ارائه سرویس‌های بیمه‌ای آنلاین به آنها موجبات رشد و توسعه صنعت بیمه را فراهم کنند. تجربه‌ای که در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته و درحال توسعه با موفقیت مواجه شده است.

بدون شک فناوری اطلاعات یکی از مهم‌ترین المان‌های حرکت در مسیر بیمه‌گری باز در صنعت بیمه است و در ایران یکی از چالش‌های اساسی این حوزه به‌شمار می‌آید.

بنابراین سرمایه‌گذاری در این حوزه و توجه ویژه رهبران سازمان به آن می‌تواند این چالش را به یک فرصت تبدیل و موجبات جهش صنعت بیمه را فراهم کند. با قاطعیت می‌توان گفت در عصر حاضر هر توسعه‌ای در صنایع مالی و به خصوص بیمه در بستر فناوری اطلاعات صورت خواهد گرفت و شرکت‌هایی که در این زمینه پیشرو باشند می‌توانند به رهبران دیجیتال صنعت بیمه تبدیل شوند و از فرصت‌های بی‌شماری که در این فضا ایجاد می‌شود استفاده کنند.

ارسال نظر