شناسه خبر : 10799

بیش از ۶۰ هزار کارگر ساختمانی فاقد بیمه هستند

بیش از 60 هزار کارگر ساختمانی فاقد بیمه هستند

یک فعال صنفی گفت: کارگران ساختمانی خواستار تخصیص سهمیه بیمه به تعداد متقاضیان هستند.

به گزارش چابک‌آنلاین به نقل از ایلنا، عباس شیری (بازرس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی کشور) در خصوص حق بیمه کارگران ساختمانی در سال جدید اظهار داشت: طبق مصوبه جدید تعیین دستمزد شورایعالی کار که افزایش پایه حقوق ۲۱ درصد لحاظ شده بود، کارگران ساختمانی باید هفت درصد به عنوان حق بیمه سهم کارگر پرداخت کنند. بر این اساس کارگران ساختمانی درجه سه(کارگر ساده) باید ۱۵۹۲۷۸ تومان، کارگر درجه دو ۱۷۲۵۱۵ تومان و کارگر درجه یک ۱۸۵۹۶۸ تومان باید حق بیمه پرداخت کند.

وی افزود: البته برای فیش حق بیمه کارگران ساختمانی در اردیبهشت ماه سازمان تامین اجتماعی حدود ۱۹۹ هزار تومان در نظر گرفته بود که گویا خطای ماشینی بوده و با اعتراض انجمن‌های صنفی مسئله حل شد. گویا این رقم دوم خطای ماشینی بوده و بر این اساس کارگر ساده باید رقم ۱۵۹۲۷۸ تومان حق بیمه در شش ماهه اول سال ۹۹ پرداخت کند. 

شیری با اشاره به اینکه درخواست کارگران ساختمانی در خصوص سهمیه بیمه‌ها است، گفت: پیشتر نیز گفته‌ایم، اگر ۹۰ هزار سهمیه به کارگران ساختمانی کشور داده می‌شد مشکل بیمه کارگران حل می‌شد اما از این میزان فقط بخشی پرداخت شد. 

وی افزود: در سال ۹۸ قول ۴۰ هزار سهمیه بیمه کارگران ساختمانی به ما داده شد. ما درخواست کردیم که این رقم را یکجا به شهرستان‌ها و استان‌ها بدهند اما متاسفانه آن را بین مراسم تقسیم کردند و در مناسبات‌های مختلف تعدادی سهمیه بیمه برای کارگران در نظر گرفتند. 

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر بین ۶۰ تا ۷۰ هزار کارگر ساختمانی بیمه نشده و متقاضی بیمه در سراسر کشور وجود دارد که امیدواریم سازمان تامین اجتماعی هرچه سریعتر برای تخصیص سهمیه بیمه به آنها تلاش کند.

ارسال نظر