شناسه خبر : 10777

شرکت‌های بیمه به دلیل سبدهای سرمایه‌گذاری نامناسب زیان‌های انباشته دارند

شرکت‌های بیمه به دلیل سبدهای سرمایه‌گذاری نامناسب زیان‌های انباشته دارند

رئیس انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه قم، ضمن تشریح نقش صنعت بیمه در تحقق شعار «جهش تولید»، اظهار کرد: اگر با بیمه‌های جدید از تولیدکنندگان و صادرکنندگان حمایت شود، جهشی عظیم در صادرات و تولید خواهیم داشت. البته شرکت‌های بیمه به علت سبدهای سرمایه‌گذاری نامناسبی که در دهه‌های اخیر داشته‌اند، گاه با زیان‌های انباشته مواجه هستند و این مانعی برای کمک آن‌ها به جهش تولید است.

به گزارش چابک‌آنلاین به نقل از ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد محقق‌نیا، عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی و رئیس انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه قم، به بیان نکاتی درباره نقش بیمه در تحقق شعار «جهش تولید» پرداخت و گفت: در همه جای دنیا صنعت بیمه نقشی اساسی در ایجاد امینت روانی و اقتصادی در میان فعالان اقتصادی یک کشور دارد و از فعالان و ریسک‌های غیرمترقبه‌ای که ممکن است برای آنها وجود داشته باشد حمایت می‌کند. لذا در راستای حمایت از جهش تولید، صنعت بیمه می‎تواند نقش خود را به خوبی ایفا کند.

لزوم تقویت بیمه‎های همگانی

وی درباره نقش مهم شرکت‌های بیمه‌ای در زمان بحران‌های اقتصادی ادامه داد: اگر بیمه‌های ما به بیمه همگانی ورود کنند، این اقدام می‎تواند به افزایش امنیت اقتصادی در کشور کمک کند.

در همه جای دنیا حتی در همین زمانی‌که بحران کرونا پدید آمده است، بیمه بیکاری را شرکت‌های بیمه پرداخت و حق بیمه‌ها را نیز پرداخت می‌کنند. البته دولت‌ها در شرایط بحرانی برای جبران آسیب‌های اقتصادی اقدام می‎کنند اما شرکت‌های بیمه‌ای نیز می‎توانند نقش خود را به خوبی ایفا کنند و در همین بحران اخیر هم بسیاری از بیمه‌ها به این موضوع ورود کرده و در حال پرداخت حق بیمه‌ها هستند.

حجت‌الاسلام محقق‌نیا با بیان اینکه فعالان اقتصادی نیازمند تضمین حمایت از آنها در مقابل ریسک‌های موجود هستند، گفت: اگر این اتفاق در ایران هم رخ دهد و فعالان اقتصادی ما بدانند که در مقابل حوادث و ریسک های بازار، بیمه هستند و این موضوع به آنها جسارت و جرئت بیشتری می‌دهد تا بازارهای جدید و ناشناخته‌تری را پیدا و به آنها ورود کنند و صادرات داشته باشند.

این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اهمیت بیمه صادرات تصریح کرد: بیمه صادرات بسیار مهم است و اگر از صادرکنندگان در طول سال در مقابل اتفاقات غیرمترقبه‌ای که در فرایند صادرات رخ می‌دهد حمایت کنیم صادرات ما به ۱۰۰ میلیارد دلار خواهد رسید. ۱۵ کشور اطراف ایران همگی مصرف کننده و تشنه محصولات خوب ایرانی هستند. لذا ورود به این بازارها نقشی مهمی در رونق و جهش تولید خواهد داشت.

اهمیت استفاده از روش‌های نوین بیمه‌ای

رئیس انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه با اشاره به اهمیت حمایت از صادرات محصولات کشاورزی یادآور شد: شاید باورمان نشود اما بسیاری از کشورهای اطراف، عاشق همین سیب ایرانی هستند که گاهی صرف خوراک دام می‌شود. همین سیب می‎تواند تبدیل به کنستانتره شود.

در هند و روسیه تمایل زیادی به کالاهای کشاورزی ایران دارند. از سوی دیگر یکی از مزیت‌های مهم چنین کالاهایی این است که آنها را نمی‌توان تحریم کرد.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به اهمیت رفع مشکل زیان انباشته برخی شرکت‎های بیمه‌ای اظهار کرد: لذا اگر با بیمه‌های جدید و روش‌های نوین از تولیدکنندگان و صادرکنندگان حمایت شود، جهشی عظیم در صادرات و تولید خواهیم داشت.البته شرکت‌های بیمه به علت سبدهای سرمایه‌گذاری نامناسبی که در دهه‌های اخیر داشته‌اند گاه با زیان‌های انباشته مواجه هستند و این مانعی برای کمک آنها به جهش تولید است. بنابراین دولت باید به بررسی صورت‌های مالی آنها بپردازد و فکری به حال آنها کند.

در این راستا می‎توان از طریق تجدید ارزیابی سرمایه‌های آنها یا هر راه دیگری که مناسب باشد برای کاهش زیان انباشته این شرکت‌های بیمه‌ای اقدام کرد.

صندوق‌های بیمه نیاز به حمایت دارند

حجت‌الاسلام محقق‌نیا درباره نقش مهم صندوق‌های بیمه نیز گفت: نکته مهم دیگر این است که اگر صندوق‌های بیمه به خوبی حمایت شوند آنها هم به شکل چابک‌تری از فعالان و سرمایه‎گذاری‌های اقتصادی حمایت خواهند کرد. ما اصل سرمایه‌گذاری خارجی‌ها را با قانونی در مجلس بیمه کرده‌ایم. لذا در برخی از صنایعی که امکان رشد دارند و از فرایند تحریم هم خارج است اگر دولت از صندوق‌های بیمه حمایت کند این صندوق‌ها می‎توانند سرمایه‌گذاران داخلی را به شکل بهتری بیمه و حمایت کنند. در چنین شرایطی بسیاری از سرمایه‎های سرگردان که در اقتصاد کشور وجود دارد به سمت تولید خواهد رفت.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی در پایان اظهار کرد: اگر از صندوق‌های بیمه به خوبی حمایت کنیم، بسیاری از سرمایه‌های سرگردان به سمت تولید خواهد آمد. لذا دولت باید برای این سرمایه‌های سرگردان که هر لحظه وارد یک بخش می‌شوند فکری اساسی کند. این سرمایه‌ها گاهی وارد بازار طلا و ارز، گاهی وارد بورس و ... می‌شوند و اقتصاد کشور را دچار آسیب کرده‌اند. از سوی دیگر دولت باید اصل سرمایه این شرکت‌های بیمه را تضمین و سرمایه‌های سرگردان را نیز از فرایند سوداگری و این تلاطم‌ها خارج کند. اگر این اتفاقات رخ دهد، شاهد جهش تولید خواهیم بود.

 

ارسال نظر