شناسه خبر : 10723

بسیاری از بدهی‌های صنعت بیمه آگاهانه ایجاد می‌شوند!

بسیاری از بدهی‌های صنعت بیمه آگاهانه ایجاد می‌شوند!

مدیرعامل شرکت بیمه کارآفرین بیان کرد: بهترین رفتار این است که شرکت‌های بیمه‌ای به اصول حرفه‌ای خود بازگردند و در صورت عدم وصول حق بیمه در سررسید معین شده توسط بیمه گزار، قرارداد خود را فسخ کنند و در صورتی که بیمه‌گر به آن مسیر قبلی خود ادامه دهد مسئولیت وصول آن با کل صنعت بیمه نیست.

چابک‌آنلاین، بهاره تاجرباشی، محمد حیدری در گفت‌وگو با چابک‌آنلاین گفت: بسیاری از بدهی ها در صنعت بیمه آگاهانه ایجاد شده و به یک ابزار رقابتی در این صنعت تبدیل شده در صورتیکه تمامی قراردادها سررسید پرداخت دارند و برای عدم پرداخت حق بیمه شرایط رفتاری بیمه گرتعریف شده که می تواند ارتباط خودرا با بیمه گزارقطع کند اما با وجود عدم وصول حق بیمه به همکاری با بیمه گزار ادامه می دهد.

وی درخصوص راه اندازی سامانه بدهکاران بزرگ در سنهاب توضیح داد: این رفتار که یک بیمه گر با بیمه گزاری قرارداد منعقد کرده و بدهی ایجاد کند و شرکت دومی نتواند با آن بیمه گزار به دلیل بدهی به شرکت اول کارکند اشتباه است زیرا بیمه گر اول می خواهد بیمه گزار را به هر قیمتی برای خود حفظ کند.

 مدیرعامل شرکت بیمه کارآفرین ادامه داد: این رفتار در پروژه های مهندسی و حوزه انرژی بسیار دیده می شود که گاهی حق بیمه به میلیون دلار هم رسیده و بیمه گر پولی دریافت نکرده یعنی بر ابقای قرارداد با آن شرایط رضایت دارد و وقتی سررسید شود و بیمه گزار تصمیم به جدایی از بیمه گر بگیرد با مانعی به نام  بدهکار صنعت بیمه روبه رو شده و بیمه گر دیگری نمی تواند برای وی بیمه نامه صادر کند.

حیدری بیان کرد: شرکت های بیمه ای زمانی نام بیمه گزار را در سامانه ثبت خواهند کرد که بخواهند  از این موضوع به عنوان یک اهرم بعد از اتمام قرارداد برای وصول مطالبات خود استفاده کنند و نگذارند مشتری آنها به جای دیگری برود.

مدیرعامل شرکت بیمه کارآفرین تصریح کرد: کارایی این سامانه زمانی است که بیمه‌گذار حق بیمه خود را در زمان مشخص پرداخت نکرده و بیمه‌گر هم طبق شرایط قرارداد عمل کرده باشد اما بدهی ایجاد شود در این صورت باید در سامانه ثبت شود که شرکت‌های بیمه‌ای هم کم‌ و‌ بیش نام این بیمه گزاران را در سامانه ثبت می‌کنند .

وی درخصوص مطالبات 20 هزار میلیارد تومانی صنعت بیمه از بیمه گزاران به خبرنگار چابک‌‌آنلاین گفت : نسبت مطالبات را باید با فروش در نظر گرفت نه با سرمایه و اگر حجم فروش در سال گذشته مدنظر قرار گرفته شود  که در حدود 45 هزار میلیارد تومان بوده که چندان هم بد نیست  اما باز هم 20 هزار میلیارد تومان عدد بزرگی است.

حیدری بیان کرد: باید یک جدول زمانی برای مطالبات معوق تعیین کرد و شرکت ها  مکلف به گرفتن ذخیره برای آنها شوند و آنها را  از درآمد خارج کنند اگر این اتفاق بیفتد یک نظم برقرار شده اما به دلیل اینکه این مطالبات سنواتی است و تفکیک شده نیستند که در کدام رشته ها و از کجاست و دلایل آن چیست نمی شود قضاوت درستی کرد.

وی اظهارکرد: اگر صورت های مالی شرکت های بیمه ای مقداری واقعی تر شده و از حالت کاغذی خارج شوند خیلی از این مسائل حل خواهند شد و اگر همانطور که برای ذخائر خسارت معوق  رشته ثالث چهارچوبی وجود دارد و راستی آزمایی می شود در حوزه بدهکاران هم همین اتفاقی رخ دهد و برای آنها ذخیره درنظر گرفته شود قطعا شرکت های بیمه ای رفتار خودرا به هنگام تر خواهند کرد.

مدیرعامل شرکت بیمه کارآفرین ادامه داد: شرکت های بیمه ای یک بنگاه اقتصادی هستند و باید از فعالیت خود به سودی منطقی برسند و شرکت بیمه کارآفرین درزمینه سود در سال 96 با ای پی اس 6 ریال شروع کرده و در سال 97 به 60 ریال رسیده و در شش ماهه 98 به 148 ریال رسیده است که جهش خوبی بوده است.

ارسال نظر