تعداد زیادی از شهربازی‌های سراسر کشور فاقد بیمه‌نامه هستند

غفلت صنعت بیمه از بازار بکر شهربازی‌داران

غفلت صنعت بیمه از بازار بکر شهربازی‌داران

در حدود ۲۰۰۰ هزار شهربازی در کشور وجود دارد که با توجه به حوادث تلخ شهربازی‌ها که به طور تقریبی سالی یکبار در کشور رخ می‌دهد این امر می تواند هزینه‌های سنگینی را به بهره‌بردار و شخص حادثه‌دیده تحمیل کند.

چابک‌آنلاین، بهاره تاجرباشی، با وجود آنکه درصد حوادث رخ داده در شهربازی‌ها در مقایسه با حوادثی که در سایر حوزه‌های اجتماعی رخ می‌دهد بسیار کمتر است اما عمده حوادث شهربازی و پارک ها می‌تواند منجر به  مرگ شود.

به دلیل رخ دادن اتفاقات ناگوار در شهربازی ها از سال 87 بدین سو استاندارد های ملی در سه بخش طراحی و ساخت، تعمیرات و نگهداری و بازرسی هنگام بهره برداری  برای تمامی شهربازیها اجباری شد .

بر این اساس هر وسیله تفریحی باید دارای شناسنامه فنی و استاندارد  باشد اما تمام  موارد در حالی است که بسیاری از وسایل تفریحی در شهربازی های سراسر کشور فرسوده بوده و امکان دسترسی به اطلاعات فنی و تاریخچه دقیق آنها هم وجود ندارد.

 مدیر ریسک شرکت بیمه دانا به چابک‌آنلاین گفته که  تمامی دستگاههای شهربازیها از نظر سلامت توسط اداره استاندارد بررسی شده و گواهی سلامت می گیرند.

پوریا نجم آبادی افزود: مواردی وجود داشته که یک دستگاه گواهی سلامت گرفته اما دوروز بعد از دریافت گواهی حادثه ای تلخ اتفاق افتاده بنابراین بخشی از این مسئولیت به افرادی که این گواهی را صادر کرده و استاندارد به دستگاهها می دهند بر می گردد.

مدیر ریسک شرکت بیمه دانا اظهار کرد: این مسئولیت باید از سمت کسانی که این گواهینامه های سلامت را برای شهربازیها صادر می کنند جدی تر گرفته شود.

نجم آبادی با بیان اینکه شهربازی داران از بیمه نامه مسئولیت مدنی استقبال خوبی می کنند گفت: با وجود آنکه این بیمه نامه اجباری نیست اما استقبال خوبی از آن می شود و شرکت های بیمه ای هم با توجه به پوششی که داده اند خسارت ها را به موقع پرداخت می کنند.

 شهربازی ها می توانند به عنوان مکمل جاذبه های گردشگری عمل کنند که این مجموعه ها علاوه بر جاذبه های گردشگری فرصت های  اشتغال زایی را نیز برای افراد به همراه داشته باشند هر چند  که درصورت رخ دادن حادثه ای در آنها و تعطیل شدن این اماکن به اشتغال این دسته از  افرادآسیب وارد می شود.

گفته می شود که بیشترین آمار حوادث مربوط به مجموعه های پارک های بادی در بازارهای محلی است. جالب تر آنکه این بهره برداران به دلیل درآمد کم قادر به پرداخت حق بیمه نبوده و وسایل آنها فاقد بیمه نامه هستند که در صورت رخ دادن حادثه قادر به پرداخت خسارت نیستند .

بیش از 9500 مرکز تفریحی و شهربازی در کشور وجود دارد که از این تعداد 915 مجموعه در استان تهران واقع شده  که نزدیک به 10 درصد ازمراکز تفریحی کشور به شمار می رود.

گویااز ابتدای سال ۹۸ تا  اسفند،42 شهربازی به دلیل نداشتن مجوز پلمپ شده اند که 5 مورد از آنها در استان تهران  بوده اند.

رضا مردانی دبیرانجمن شهربازی داران کشور در گفت و گو با چابک‌آنلاین گفت: بیمه کردن شهربازی‌ها اجباری نیست اما 99 درصد بهره برداران از بیمه استفاده می کنند و تحت پوشش بیمه مسئولیت مدنی هستند.

وی بیان کرد: تاکنون شرکت های بیمه ای خسارت دیه افرادی که به دلیل حادثه در شهربازیها فوت کرده اند پرداخت کرده اند و اعضای انجمن  از عملکرد شرکت های بیمه ای راضی بوده اند. به گفته او، تنها مشکلی که درگذشته وجود داشت این بود که شرکت های بیمه ای میزان دیه همان سال مورد اتفاق را پرداخت می کردند.

دبیر انجمن شهربازی داران کشور ادامه داد: گاهی اوقات حکم دادگاه یک تا دوسال بعد از رخ دادن فاجعه صادر می شد که به مبلغ دیه اضافه شده بود و مبالغ اضافه شده را شرکت های بیمه ای پرداخت نمی کردند و مابه التفاوت توسط خود بهره برداران به خانواده حادثه دیده پرداخت می شد.

مردانی تصریح کرد: جلسات بسیاری با شرکت های بیمه ای گذاشته شد به خصوص با شرکت بیمه ایران و تصمیم براین شد که 3 تا 4 سال بعد از حادثه هم توسط شرکت بیمه ایران پوشش داده شود که اگر اتفاقی رخ داد وفرآیند پرونده تا 4 سال طول کشید تحت پوشش بیمه باشد.

دبیر انجمن شهربازی داران کشورتوضیح داد: اگر شرکت های بیمه ای راهکاری پیدا کنند تا خسارت هایی که مبالغ آنها  کم و درحدود 10 تا 20 میلیون تومان است را با گزارش خود بهره بردارو کارشناسان خود بیمه  به حادثه دیده پرداخت کند دیگر کاغذ بازیهای دیگر زمان بر نمی شود واین کمک بزرگی برای بهره برداران است.

مردانی تاکید کرد: اگر شرکت های بیمه ای در حین صدور بیمه نامه به شهربازی داران تخفیف  بدهند انجمن هم می تواند به وسیله آن اعضای صنف را تشویق به بیمه کردن وسایل آن ها  کند زیرا هنوز مجموعه های زیرخاکی هستند که در گوشه و کنار شهر ها احداث می شوند و فاقد استاندارد و بیمه هستند.

وی اظهار کرد: با وجود 2000 شهربازی در کشور اما فقط  300 نفر در این انجمن عضویت دارند.

به نظر می رسد که شهربازی ها تاثیر بسیاری بر جذب گردشگران  دارند و این اماکن تفریحی می توانند با افزایش بازدیدکنندگان درآمد قابل توجهی برای صنعت گردشگری ایجاد کرده اما آیا شهربازی ها به تنهایی قادر به انجام اینکار هستند؟ با این تعداد حوادث تردید خانواده ها  برای بردن کودکان خود به مکان های تفریحی مانند شهربازی ها افزایش می یابد.

ساده تر اینکه سازمان هایی مانند استاندارد و شرکت های بیمه ای می توانند با ورود به این بخش و پیدا کردن راهکارهایی به رونق این صنعت کمک کرده  و درعین حال با ایجاد رونق در این صنعت خود نیز به درآمد زایی بیشتر برسند.

ارسال نظر