شناسه خبر : 10419

ادامه فعالیت شرکت‌هایی که سودآوری لازم برای صندوق بازنشستگی ندارند به صلاح نیست

ادامه فعالیت شرکت‌هایی که سودآوری لازم برای صندوق بازنشستگی ندارند به صلاح نیست

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری تصریح کرد: این صندوق از این پس صرفا در جهت سرمایه‌گذاری‌های با بازده مناسب و بلندمدت که مورد انتظار بازنشستگان است گام برمی‌دارد.

به گزارش چابک‌آنلاین، اکبر افتخاری در نشست هم اندیشی با مدیرعامل هلدینگ آتیه صبا و مدیران شرکت های تابعه این هلدینگ با تاکید بر ضرورت ایجاد تفکر استراتژیک در شرکت های صندوق بازنشستگی کشوری تصریح کرد: فضای اقتصادی موجود و رقابت بازار به ما اجازه نمی دهد که برای محاسبه سود و زیان شرکت ها، تا یک سال صبر کنیم و تازه در آن زمان متوجه زیان یا سود محقق نشده شرکت ها باشیم.

 او ادامه داد: باید تفکر استراتژیک در هلدینگ ها و شرکت های صندوق پیاده سازی شود تا برای اتفاقات مختلف از جمله آسیب های محیطی پیش بینی و تمهدات لازم اندیشیده شده باشد.

 مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری با بیان اینکه چهار راهکار برای مدیریت اقتصادی صندوق پیش بینی شده و در حال اجرا است، گفت: اولین راهکار خروج سریع از بنگاه های زیان ده یا کم بازده و بنگاه هایی است که امیدی به بازدهی آن ها نیست، دومین راهکار، احیا  و کمک به شرکت هایی است که سوددهی پایین دارند، اما در آینده می توان انتظار سودآوری از آن ها داشت، سومین راهبرد، این است که سهام داری و مدیریت پرتفو را اصلاح و تقویت کنیم و چهارمین راهکار صندوق بازنشستگی ورود به کسب و کارهای کم سرمایه، نوگرایانه و دانش بنیان و در عین حال پربازده است.

 افتخاری گفت: کسب و کارهای آینده باید در مدیریت اقتصادی صندوق بازنشستگی و هلدینگ ها و شرکت های تابعه آن به عنوان یک اصل دنبال شده و اجرایی شود. امروز دیگر نمی توان با تکیه بر کسب و کارهای در حال نابودی یا کم بازده و بی اثر به دنبال سودآوری بود.

 وی افزود: تحقق مدیریت پرتفوی، تدوین و اجرای سند استراتژیک شرکت ها، تشکیل کمیته ساماندهی بنگاه های اقتصادی صندوق بازنشستگی به صورت هفتگی و تعیین تکلیف شرکت های تحت مدیریت هلدینگ های صندوق به شکل جدی در حال اجرا است.

 افتخاری تاکید کرد: به همین منظور، مجامع فصلی برای بررسی سود و زیان و نحوه فعالیت های شرکت ها و هلدینگ های تابعه این صندوق برگزار می شود. 

 مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری با بیان اینکه مجامع فصلی به بررسی دقیق و بهینه فعالیت شرکت های تابعه و میزان سود و زیان آن ها کمک می کند، گفت: با این روش تصمیم گیری و اعمال روش هایی برای بهینه کردن فعالیت ها و افزایش سودآوری شرکت ها و هلدینگ ها و دفاع از سرمایه ای که در اختیار همه ما قرار دارد، شکل اجرایی و عملی به خود خواهد گرفت.

 افتخاری گفت: در مدیریت یک شرکت یا بنگاه اقتصادی نمی توان با دارایی در اختیار که متعلق به بازنشستگان و حق الناس است به گونه ای رفتار کرد که یا سود حداقلی داشته باشد یا در شرایط بدتر دچار زیان شود.

 او با بیان اینکه ادامه فعالیت هلدینگ ها و شرکت هایی که سودآوری لازم برای صندوق بازنشستگی نداشته باشند، قطعا به صلاح نیست، گفت: ظرف یک ماه اخیر به جمع بندی لازم رسیدیم و با سرعت در حال تعیین تکلیف شرکت ها به خصوص شرکت های کاغذی هستیم و همه بنگاه های تابعه صندوق باید با استراتژی فعلی هم راستا شوند.

 وی تاکید کرد: صندوق بازنشستگی کشوری از شرکت های با ریسک بالا خارج شده و به سمت پرتفوی با سودآوری بالا و با ریسک پایین و مطمئن حرکت خواهد کرد. بازنشستگان ما انتظار دارند صاحب سرمایه هایی با یک استراتژی مشخص یعنی «بازدهی مناسب و بلند مدت» باشند. هرچه خارج از این خط کش باشد باید با فوریت از آن خارج شویم.

 مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری یادآور شد: این صندوق یک مجموعه بزرگ است و بازنشستگان ما به عنوان ذینفعان اصلی انتظار سرمایه گذاری مناسب و بهینه دارند. بنابراین باید به گونه ای عمل کنیم که رضایت حداکثری بازنشستگان تحت پوشش حاصل شود.

 افتخاری گفت: هیچ شرکتِ زیان دهی وجود ندارد مگر با سوء مدیریت؛ این مساله به خصوص در صندوق بازنشستگی که خود یک برند محسوب می شود، بیشتر نمایان است. در این سطح، هم منابع و هم ظرفیت های لازم به ویژه برند یک صندوق دولتی و بسیاری دیگر از شاخص های مورد نیاز برای مدیریت بهینه یک بنگاه اقتصادی وجود دارد، بنابراین آنچه موجب زیان آوری شده همان سوء مدیریت است.

 او همچنین اظهار داشت: کمیته هایی در حوزه های مختلف از جمله حقوقی با حضور شرکت ها و هلدینگ ها و مشاوران و کارشناسان متخصص تشکیل شده تا با سرعت و به شکل کارشناسی مشکلات را پیگیری و حل و فصل کنند.

 افتخاری افزود: از سوی دیگر در حوزه شفافیت و مبارزه با فساد با توجه به تعهداتی که وجود دارد با جدیت پیگیر هستیم؛ اما این سیاست از راه و روش خودش پیگیری خواهد شد و تلاش ما در صندوق بازنشستگی دور کردن این صندوق و شرکت های آن از مسائل سیاسی و سیاست زدگی به خصوص در بحث برخورد با تخلفاف و شفافیت است.

 وی تصریح کرد: در برخورد با تخلفات و فساد باید از راه درست و قانون مند عمل و با سعه صدر و اخلاق مداری حرکت کرد. آن جایی که فساد رخ داده باید با سرعت و قاطعانه و از مسیر قانونی پیگیری شود.

 افتخاری با اشاره به همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری و افزایش حقوق این جامعه پیشکسوت و فرهیخته، گفت: مسائلی چون همسان سازی و افزایش حقوق بازنشستگان جزو خواسته های بازنشستگان عزیز است که در حال پیگیری است. در کنار این دغدغه مهم، توسعه سبد معیشتی بازنشستگان، بحث های درمان و سلامت، برنامه های فرهنگی و اجتماعی نیز در دستور کار صندوق به عنوان یک وظیفه اجتماعی قرار دارد و وظیفه ما پرداختن به این مسائل نیز هست.

ارسال نظر