شناسه خبر : 10370

برخی از بیمه‌گذاران حقیقی و حقوقی از پرداخت حق بیمه‌های خود سر باز می‌زنند

برخی از بیمه‌گذاران حقیقی و حقوقی از پرداخت حق بیمه‌های خود سر باز  می‌زنند

شرایط خاص اقتصادی کشور در سال جاری، همه شرکت‌های بازرگانی را با چالش‌هایی روبرو کرد که در این بین شرکت‌های بیمه‌ای هم از این قاعده جدا نبودند.

چابک‌آنلاین، زهرا نامداری، به نظرمی رسد که این مشکلات مسیر دست یافتن به ضریب نفوذ بالاتر را برای شرکت های بیمه ای ناهموارتر از گذشته کرد.

بسیاری ازفعالان صنعت بیمه راه حل هایی همچون نوآوری در محصولات بیمه ای و بازکردن گره کور بدهکاران بزرگ از پای صنعت بیمه را راه نجات این صنعت عنوان کرده اند.

از سوی دیگر با توجه به رشد چشمگیر شاخص بازار سرمایه عده ای دیگر از  فعالان و کارشناسان صنعت بیمه بر سبد پرتفوی سهام خود و بازده سرمایه گذاری ها تاکید داشتند.

بررسی وضعیت صنعت بیمه، فرصت ها ودست اندازهای آن بهانه‌ ای شد تا گفتگویی با هادی اویارحسین، مدیر عامل شرکت بیمه پارسیان انجام دهیم که از نظر می گذرد:

*به نظر شما لزوم راه‌اندازی بانک اطلاعات بدهکاران بزرگ در صنعت بیمه چقدر است؟

وجود اطلاعات شفاف به تصمیم‌گیری اثربخش منجر می‌شود. وجود پایگاهی از بیمه‌گذاران بدحساب و بدهکاران کلان، زمینه را برای تصمیم‌گیری مدیران شرکت‌های بیمه ای  در خصوص پذیرش یا عدم پذیرش ریسک‌های مرتبط با این اشخاص فراهم کرده و از سوی دیگر با این کار و اطلاع بیمه‌گذاران و مشتریان از امکان قرارگیری آنها در لیست سیاه صنعت بیمه، زمینه بدحسابی آنها را به تدریج از میان خواهد برد.

از آنجایی‌که موضوع بدهی‌های معوق در صنعت بیمه بسیار جدی است، در حال حاضر سامانه رصد بدهکاران بزرگ در صنعت بیمه کشور راه‌اندازی شده و بر این اساس بدهکاران بزرگ بدون تسویه با بیمه‌گران قبلی امکان قرارداد با بیمه‌گر جدید را نخواهند داشت.

*تبعات صورت‌های مالی ناشفاف برای شرکت‌های بیمه‌ای چیست؟

هر کسب و کار در هر سطح و به هر اندازه، دارای ذی‌نفعان مختلفی است که بر عملکرد آن کسب و کار تاثیر گذاشته یا از آن تاثیر می‌پذیرند. 

در ارتباط با شرکت‌های بیمه، این ذی‌نفعان می‌توانند نهاد ناظر، سهام‌داران، بیمه‌گذاران و عموم مردم به عنوان مشتریان بالقوه باشند که ارایه اطلاعات مالی شفاف به آنها به صورت مستقیم یا از طریق سازمان بورس و یا بیمه مرکزی، منجر به ایجاد اعتماد و اطمینان و اخذ تصمیمات صحیح بر پایه داده‌های قابل اتکا می‌شود و برعکس ارائه اطلاعات نادرست و مخدوش، به اتخاذ تصمیمات نادرست می‌انجامد که می‌تواند پیامدهای ناخوشایندی هم برای سازمان و هم ذی‌نفعان داشته باشد.

باید گفت که نهاد ناظر (بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران) با دسترسی به اطلاعات مالی شرکت‌های بیمه قادر خواهد بود چتر نظارتی و حمایتی خود را به صورت اثربخش‌تر بر روی صنعت بیمه بگستراند، سهام‌داران شرکت‌های بیمه با اطلاع دقیق از وضعیت مالی این شرکت‌ها، به صورت دقیق‌تری می‌توانند عملکرد آنها را پایش کنند و بیمه‌گذاران نیز از امکان انتخاب شایسته‌ترین بیمه‌گر با توانگری مالی مناسب برای پوشش فعالیت‌های خود برخوردار شوند.

ضمن آن که با شکل‌گیری نهادهای رتبه‌بندی در کشور، دسترسی شفاف به این اطلاعات، رتبه‌بندی دقیق‌تر شرکت‌های بیمه را به دنبال خواهد داشت،البته این مورد در بسیاری از موارد جزو الزامات کسب رتبه‌های مناسب در فرایندهای ارزیابی موسسات و نهادهای رتبه‌بندی است.

بنابراین یکی از وظایف و رسالت‌های مهم شرکت‌های بیمه، ارایه صورت‌های مالی شفاف است.

در صورت عدم تحقق این امر، شفاف‌سازی اقتصاد و سالم‌سازی آن میسر نبوده و نمی‌توان از اقدامات، فعالیت‌ها و زمینه‌های ایجاد فساد در حوزه‎های مختلف پولی، تجاری، ارزی و .. جلوگیری به عمل آورد. 

عدم شفافیت اطلاعات مالی، ریسک سقوط قیمت سهام را افزایش و بر رفتار قیمت و بازده سرمایه‌گذاری اثرگذار خواهد بود. در نتیجه، لزوم تقویت بخش حسابرسی داخلی شرکت‌های بیمه‌ای و یکپارچه‌سازی و تسهیل تبادل اطلاعات از طریق اتصال به سامانه‌های ارتباطی درون صنعت بیمه و با دستگاه‌های ذی‌ربط هرچه بیشتر نمایان می‌شود.

*صنعت بیمه با تمرکز بر روی برخی بیمه‌نامه های اجباری در حال درجا زدن است، به نظر شما چرا بیشتر فعالان صنعت بیمه به سراغ ریسک‌های جدید نمی‌روند؟

گزاره‌ای که مطرح می‌فرمایید، به سادگی قابل رد یا پذیرش نیست و صحت و سقم آن به بررسی‌های همه‌جانبه در صنعت بیمه کشور نیاز دارد. اما به طور کلی امروزه کند شدن سیر حرکت صنعت بیمه کشور و عدم وجود پویایی لازم در فعالیت‌های آن، معلول موضوعات مختلفی است.

یکی از این موضوعات، چالش‌های کلانی است که صنعت بیمه با آن دست و پنجه نرم می‌کند؛ عدم دسترسی به بازار جهانی بیمه، شرایط ناپایدار اقتصادی و مواردی از این دست که امکان نگاه بلندمدت و برنامه‌ریزی برای تکاپوی بیشتر را از مدیران شرکت‌های بیمه سلب می‌کنند از سوی دیگر ساختار صنعت بیمه کشور موضوع دیگری است که به صورت خواسته یا ناخواسته نوآوری‌ها را به حاشیه می‌برد و در نهایت، قوانین پیچیده و دست و پا گیر و بروکراسی موجود جهت توسعه محصولات جدید مورد دیگری است که می‌تواند سکون را بر فعالیت‌های نوآورانه شرکت‌های بیمه حکم‌فرما سازد.

از جمله دلایل عدم پذیرش ریسک‌های جدید و تمرکز بر روی بیمه‌نامه‌های اجباری، فقدان الگوی مدون مدیریت ریسک در شرکت‌های بیمه ایرانی است که این امر با پیاده‌سازی مدیریت ریسک بنگاه مبتنی بر سیستم ارزیابی توانگری مالی و ریسک‌های تحت مالکیت در شرکت‌های بیمه، در راستای اجرای آیین‌نامه شماره 93 شورای‌عالی بیمه و استقرار نظام حاکمیت شرکتی با ملاحظات نظارتی تا حدودی مرتفع شده است.

*البته دیده می‌شود که برخی از شرکت‌های بیمه ای هم در نوآوری محصولات بیمه‌ای فعالیت زیادی دارند، حال با توجه به پتانسیلی که بیمه پارسیان دارد آیا در زمینه نوآوری محصولات بیمه‌ای برنامه‌هایی دارید؟

سازوکارهای متنوعی برای توسعه نوآوری سازمانی وجود دارد که به واسطه آنها مدیران قادر هستند بر مبنای مشارکت کارکنان، نوآوری را در زمینه‌های مختلف در بدنه سازمان به جریان اندازند.

در بیمه پارسیان نیز به عنوان سازمانی پیشگام، این مهم به اشکال مختلف در حال انجام است. راه‌اندازی سامانه مدیریت مشارکتی بر پایه نظام پیشنهادها، تدوین آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های ایجاد و توسعه محصول و نیز الگوبرداری و پایش محیطی محصولات بیمه‌ای در سطح جهان از جمله اقدامات بیمه پارسیان در این خصوص است.

همچنین، در سال جاری کمیته‌ای تحت عنوان "کمیته محصول" با استفاده از پتانسیل سرمایه‌های انسانی کارآزموده با راهبری مدیریت طرح و برنامه در شرکت بیمه پارسیان ایجاد شده است. این کمیته با عنایت به ایده‌های ارائه شده، نیازهای روز بازار ایران و همچنین رصد بازارهای جهانی، نسبت به نوآوری در محصولات و خدمات بیمه‌ای اقدام کرده است.

*برای متنوع کردن سبد سهام شرکت بیمه پارسیان و رشد بازده سرمایه‌گذاری چه برنامه‌هایی دارید؟

مطابق آیین‌نامه‌ها و مصوبات بیمه مرکزی و شورای عالی بیمه و به طور مشخص آیین‌نامه شماره 97، محدوده سرمایه‌گذاری و نحوه آنها در شرکت‌های بیمه تبیین شده و لازم‌‌الاجرا است. بر همین اساس و به منظور حفظ حقوق سهام‌داران و نیز مطابق با آیین‌نامه حاکمیت شرکتی، بیمه پارسیان سعی کرده تا سبد پورتفوی سرمایه‌گذاری مطمئنی را برای صیانت از حقوق سهام‌داران خود ایجاد کند.

*آیا سبد پورتفوی شرکت بیمه پارسیان در سال 99 دچار تغییر و تحول خواهد شد؟

حفظ پایداری سازمان و افزایش سودآوری، جزو اهداف کلان شرکت بیمه پارسیان است که همواره در راستای دستیابی به آن حرکت کرده و بر همین اساس، استراتژی‌های مختلفی در دستور کار شرکت بوده تا ضمن حفظ جایگاه متناسب با نام و برند شرکت بیمه پارسیان در صنعت و افزایش منطقی سهم بازار، ترکیب مناسب و سودآور را جذب کند.

توزیع مناسب پرتفوی بین رشته‌های بیمه‌ای و عدم وابستگی و تمرکز به یک رشته بیمه‌ای خاص مانند خودرو از مواردی بود که در سال‌های گذشته متوجه شرکت بوده و با سیاست‌گذاری انجام شده و تلاش‌های صورت پذیرفته تا حد قابل قبولی بهبود یافته و در حال حاضر نیز در این زمینه، وضعیت بیمه پارسیان از متوسط صنعت بهتر است.

از موارد دیگری که از سال‌های گذشته آغاز شده و به نتایج و دستاوردهای مثبتی رسیده و در سال آتی نیز ادامه خواهد یافت، بهبود ترکیب پورتفو و کاهش سهم رشته‌های زیان‌ده مانند درمان و خودرو در سبد پورتفویی شرکت است.

شرکت بیمه پارسیان به منظور حرکت بر مبنای برنامه و تحقق کامل اهداف تعیین شده، هر ساله و با راهکارهای متفاوت، نسبت به به‌هنگام‌سازی، پیش‌بینی و تعیین اهداف کلان و عملیاتی کوتاه‌مدت و میان‌مدت شرکت به تفکیک رشته‌های بیمه‌ای و اجزای شبکه فروش و رصد و کنترل عملکرد در بازه‌های مختلف اقدام می‌کند که این موضوع از بررسی‌های بازار و نیز برنامه‌های تبیین شده شرکت تاثیر می‌پذیرد.

*برای وصول مطالبات شرکت متبوع خود چه اقداماتی را انجام خواهید داد و بیشتر طلب بیمه پارسیان از کدام بیمه‌گذار است؟

متاسفانه در بین مشتریان همه شرکت‌های بیمه، بیمه‌گذاران حقیقی یا حقوقی وجود دارند که به دلیل شرایط خاص اقتصادی موجود و یا با وجود بهره‌مندی از تمکن لازم برای پرداخت حق بیمه‌های خود در این کار تعلل می‌کنند و حتی از آن سر باز می‌زنند. شرکت بیمه پارسیان نیز از این قاعده مستثنی نبوده و برای مقابله با این امر تمهیدات مختلفی را به کار بسته است.

از آن جمله می‌توان به راه‌اندازی "کمیته راهبری وصول مطالبات" در شرکت بیمه پارسیان اشاره کرد که با رسالت اصلی جلوگیری از معوق شدن بدهی‌ها و ایجاد مطالبات جدید و نیز پیگیری بدهی‌های معوق از تمامی بدهکاران در همه رشته‌های بیمه‌ای موجودیت یافته است.

این کمیته با مشارکت فعال تمامی واحدهای ذی‌ربط سازمان، وظیفه راه‌اندازی سازوکارهای کنترلی بر پایه فناوری اطلاعات، ایجاد روندهای ارزیابی و پی‌گیری به منظور وصول حق بیمه‌های معوق و صدور بخش‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های مورد نیاز جهت جلوگیری از معوق شدن مطالبات را بر عهده دارد.

ارسال نظر