شناسه خبر : 10153

تمامی روستائیان و عشایر خراسان جنوبی زیرپوشش بیمه قرار می‌گیرند

تمامی روستائیان و عشایر خراسان جنوبی زیرپوشش بیمه قرار می‌گیرند

استاندار خراسان جنوبی گفت: طرح بیمه حوادث روستاییان و عشایر در چهار استان کشور از جمله خراسان جنوبی اجرا می‌شود.

به گزارش چابک‌آنلاین به نقل از ایرنا، محمدصادق معتمدیان شامگاه سه‌شنبه در نشست شورای عشایری استان خراسان جنوبی که با حضور رییس سازمان امور عشایر در بیرجند برگزار شد افزود: با تفاهم‌نامه‌ای که با یکی از بانک‌ها انجام شده است از ۱۴ اسفند تمامی روستاییان و عشایر استان به صورت رایگان زیرپوشش بیمه حوادث قرار می‌گیرند. 

وی بیان کرد: عشایر به عنوان جمعیتی مولد، کمترین چالش‌ها را برای کشور دارند در حالی که از کمترین زیرساخت‌ها و امکانات عمومی کشور بهره‌مند می‌شوند.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: با توجه به زیرساخت‌های خراسان جنوبی، عشایر همواره در تامین امنیت مرزها نقش آفرینی کرده‌اند لذا می‌طلبد برای رفع مشکلات این قشر مهم از جامعه برنامه داشته باشیم.

وی تاکید کرد: نگهداشت جمعیت عشایری و روستایی در مرزها از سیاست‌های اصلی نظام و به تبع استان است.

معتمدیان گفت: مشکلات عشایر استان به دلیل پراکندگی زیاد و کوچنده بودن زیاد است همچنین خدمات دهی به این جامعه هزینه‌بر و زمان‌بر است لذا با همکاری همه دستگاه‌های مربوطه تلاش داریم خدماتی را به این جامعه ارائه دهیم.

وی تصریح کرد: دستگاه‌های متولی در حوزه زیرساخت‌ها از جمله برق، گاز و آب همچنین راهداری برای ارائه خدمات به جامعه عشایری پای کار هستند.

استاندار خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر ۷۰ درصد جمعیت روستاهای استان از نعمت گاز برخوردار شدند که برخی مناطق عشایری در مسیر این روستاها نیز گازرسانی شده است.

وی بیان کرد: اگر توسعه گازرسانی به مناطق عشایری توجیه داشته باشد بدون شک در دستور کار قرار می‌گیرد همچین سال آینده جشن اتمام گازرسانی به روستاهای استان برگزار می‌شود.

معتمدیان گفت: برای خدمات‌رسانی به جمعیت ۸۱ هزار نفری عشایر استان باید دستگاه‌های اجرایی از قبیل آموزش و پرورش، بهداشت و درمان، صنایع دستی، دامپزشکی، فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر مشارکت جدی داشته باشند.

وی با تاکید بر لزوم شناسایی فرصت‌های شغلی در حوزه عشایر استان گفت: با همکاری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان باید این طرح در سطح استان اجرا شود.

استاندار خراسان جنوبی گفت: تاکنون در برخی حوزه‌ها از جمله صنایع دستی و ایجاد کمپ‌های گردشگری و سایر اقدامات خوبی انجام شده است اما باید برنامه مدون داشته باشیم.

وی اظهار داشت: یکی از مهمترین دغدغه‌های عشایر فروش محصولات تولیدی است که در بخش زیرساختی، اداره ارتباطات و فناوری اطلاعات برای توسعه ارتباطات، تلفن همراه و اینترنت پرسرعت باید برنامه ویژه داشته باشد.

معتمدیان با بیان اینکه توانمندسازی شرکت‌های تعاونی عشایری باید در اولویت قرار گیرد گفت: طرح‌های اقتصادی و درآمدزای زیادی در استان می‌توان عملیاتی کرد.

وی در ارتباط با نصب پنل‌های خورشیدی در مناطق عشایری اظهار داشت: در قالب تبصره ۱۶ برنامه بودجه و تفاهم نامه استانداری با سازمان برنامه و بودجه و کمیته امداد در این خصوص خدماتی به عشایر ارایه خواهد شد.

عملیات اجرایی مجتمع آبرسانی منطقه عشایری «چاه زرد» و «خواجه منجیکوه» شهرستان نهبندان نیز با حضور رییس سازمان امور عشایر ایران و استاندار خراسان جنوبی در این شهرستان مرزی آغاز شد.

با بهره‌برداری این مجتمع آبرسانی با پیش بینی اعتبار ۲۲۰ میلیارد ریال، ۱۴ محله عشایری شامل ۲۵۰ خانوار از آب شرب بهداشتی برخوردار می‌شوند.​

ارسال نظر