شناسه خبر : 10103

انحصار و رانت در واگذاری دفاتر شرکت‌های بیمه‌ای وجود ندارد

انحصار و رانت در واگذاری دفاتر شرکت‌های بیمه‌ای وجود ندارد

رئیس کل بیمه مرکزی گفت: انحصار و رانت در واگذاری دفاتر شرکت‌های بیمه‌ای وجود ندارد و همه با شرایط یکسان می‌توانند دفتر نمایندگی اخذ کنند.

به گزارش چابک‌آنلاین به نقل از خبرگزاری دانشجو، رشد صنعت بیمه کشور و افزایش بی سابقه‌ی ضریب نفوذ بیمه در جامعه بعد از گذشت ۴۱ سال از انقلاب اسلامی مسئله‌ای است که بر کسی پوشیده نیست. بدون شک رشد و تعالی شرکت‌های بیمه‌ای تاثیر مستقیمی در فعالیت‌های اقتصادی و همینطور زندگی روزمره و معیشت مردم دارد.

صنعت بیمه در ایران همانند بسیاری از کشور‌های دنیا هم در بخش خصوصی و هم در بخش دولتی فعال است. بیمه‌های خصوصی طبق یک ضوابط کلی و مشخص و در چارچوب قوانین کشور که از سوی سازمان بیمه مرکزی وابسته به بانک مرکزی تدوین می‌شود و با توجه به سود و زیان خود فعالیت می‌کنند.

از طرف دیگر بیمه‌های دولتی که بزرگترین آن شرکت بیمه ایران است براساس سیاست کذاری‌های مدیران دولتی که از سوی سازمان بیمه مرکزی مشخص می‌شوند به بیمه گذاری در بخش‌های مختلف مبادرت می‌کنند و البته مردم عادی هم می‌توانند با داشتن شرایطی از این شرکت‌های دولتی نمایندگی گرفته و کار کنند.

در خصوص اخذ نمایندگی از شرکت‌های بیمه‌ای دولتی افرادی به ما مراجعه کرده و مدعی شدند که واگذاری دفاتر بیمه در انحصار مدیران دولتی است و به عبارتی تنها به افراد آشنا و خودی دفاتر نمایندگی می‌دهند و به نوعی انحصار و رانت در روند اخذ نمایندگی از شرکت‌های بیمه‌ای دولتی وجود دارد به همین منظور سراغ غلامرضا سلیمانی؛ رئیس کل بیمه‌ی مرکزی رفتیم و این موضوع را پیگیری مردیم.

افرادی با مراجعه به ما گلایه داشته و مدعی شدند که در واگذاری نمایندگی در شرکت‌های بیمه‌ای دولتی بویژه بیمه‌ی ایران انحصار و رانت وجود دارد. آیا جنین موضوعی صحت دارد؟

درحال حاضر تنها شرکت بیمه ایران دولتی است و سایر بیمه ها خصوصی است. طبق مقرراتی که در صنعت بیمه کشور وجود دارد شرکت‌های بیمه‌ای به صورت رسمی تعداد نمایندگی‌های مورد نیاز خود را به بیمه مرکزی اعلام می‌کنند و بیمه مرکزی بعد از بررسی‌های لازم و بر اساس وضعیت کشور و برنامه‌های پیش رو مشخص می‌کند که سالیانه می‌توانند چند نمایندگی افتتاح کنند.

افرادی که علاقه‌مند به گرفتن نمایندگی دفاتر بیمه هستند اگر شرایط کافی را داشته باشند و آزمون‌ها و ارزیابی‌های مشخص را طبق آیین نامه بیمه طی کنند می‌توانند به راحتی نمایندگی اخذ کنند و اتفاقا تا جایی که بشود بیمه مرکزی راغب به گسترش دفاتر بیمه است.

اگر در هر نقطه از کشور آیین نامه و قانونی اجرا نشود و قرار باشد حق کسی ضایع شود و فامیل بازی صورت بگیرد به شدت با آن برخورد می‌کنیم لذا تا کنون کسی به ما در این رابطه مراجعه نکرده است و بار‌ها هم اعلام کردیم اگر کسی گلایه داشت یا اینکه با چنین مواردی مواجه شد به ما اطلاع بدهد.

از طرف دیگر باید ظرفیت استان‌ها را نیز در نظر داشت. در واقع شرکت‌های بیمه‌ای ممکن است در یک استان دفاتر اندکی داشته باشند و به آنجا مجوز اخذ دفاتر نمایندگی بیشتری نسبت به استان‌هایی بدهند که حضور پررنگی دارند و تعداد دفاتر برای فعالیت بیمه‌ای کفایت می‌کند، اما باز هم تاکید میکنم که طبق آیین نامه شرایط برای همه‌ی مردم یکسان است و باید با روندی شفاف که بیمه‌ی مرکزی هم آن را رصد و پایش می‌کند نمایندگی ایجاد شود.

مشخصا شرکت بیمه ایران به جهت اینکه دفاتر زیادی در سراسر کشور دارند هیئت مدیره آن به این نتیجه رسیده اند که فعلا ظرفیت کامل است و نمایندگی جدیدی افتتاح نکنند بنابراین اینطور نیست که وقتی مردم برای مجوز مراجعه می‌کنند به یک نفر مجوز بدهند و به دیگری ندهند.

در عصر کنونی در کشور‌های توسعه یافته با توجه به پیشرفت چشمگیر تکنولوژی فرآیند ارائه و اخذ بیمه و حتی بخش زیادی از بررسی‌ها و کارشناسی‌های میزان خسارت بعد از حوادث از طریق اپلیکیشن‌ها و به صورت آنلاین انجام می‌شود، آیا سیاست گذاری‌ها و برنامه‌های بیمه‌ای کشور به این سمت حرکت می‌کند؟

به نظر ما ورود تکنولوژی جدید و استارت آپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان در شرکت‌های بیمه‌ای می‌تواند یک تحول اساسی در بیمه ایجاد کند و بایستی به سمت صدور بیمه‌ی دیجیتالی و حتی خسارت دیجیتالی حرکت کنیم لذا تنها راه توسعه‌ی بیمه کشور را ورود فناوری آی تی می‌دانیم. ما به طور جدی در این راستا برنامه ریزی کرده ایم و این موضوع علاوه بر افزایش ضریب بیمه در جامعه سهولت و کاهش هزینه‌ها را هم برای شرکت‌های بیمه‌ای و هم برای مردم به دنبال خواهد داشت.

امروز تعداد ۱۱۵ استارت آپ که در بخش بیمه‌ای کشور ورود کرده اند ۱۳ شرکت در حال اخذ مجوز رسمی از بیمه مرکزی هستند تا به عنوان شرکت کارگزاری و بیمه گزاری فعالیت کنند. ورود استارت آپ‌ها و دیجیتالی کردن بیمه می‌تواند در کشور یک تحول اساسی ایجاد کند و نتیجه آن کاهش قیمت تمام شده‌ی نرخ حقیقی بیمه شود.
ارسال نظر