جزئیات آتش سوزی در سکوی شماره ۱۶ پارس جنوبی

جزئیات آتش سوزی در سکوی شماره ۱۶ پارس جنوبی

برخی منابع از وقوع آتش سوزی گسترده در سکوی ۱۶ پارس جنوبی خبر داده‌اند. بر اساس اعلام این منابع، اواخر شب گذشته این سکو از مدار تولید خارج شده است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، این منابع علت توقف تولید گاز را مشکل فنی در یکی از خطوط لوله زیردریایی اعلام کرده‌اند که در چند کیلومتری سکو به وقوع پیوسته است.

شرکت نفت و گاز پارس اعلام کرد که سکوی مذکور سالم است و آتش سوزی در آن رخ نداده، بلکه یک نشتی جزئی گاز علت حادثه بوده است.

گفتنی است، میدان گازی پارس جنوبی در حال حاضر تامین کننده حدود ۷۰ درصد از گاز کشور است و هم اکنون تولید آن به حدود ۷۰۵ میلیون مترمکعب در روز رسیده است.

روابط‌عمومی شرکت نفت و گاز پارس، اعلام کرد، پیرو درج اخباری مبنی بر آتش‌سوزی گسترده در یکی از سکو‌های گازی پارس جنوبی به اطلاع می‌رساند، هیچ‌گونه آتش‌سوزی در سکوی ۱۶ اتفاق نیفتاده و تأسیسات این سکو در وضعیت ایمن قرار دارند.

روز گذشته (جمعه، ۱۰ دی ۱۴۰۰) خط لوله انتقال گاز سکوی ۱۶ در بستر دریا دچار نشتی شد که بلافاصله پس از بررسی و شناسایی موقعیت آن، خروجی‌های سکو بسته و نشتی به طور کامل مهار شد.

در پی این حادثه و بر اثر برخورد صاعقه با سطح آب، گاز منتشر شده در سطح آب و در فاصله ۱۵ کیلومتری از سکو دچار آتش‌سوزی شده که بلافاصله پس از قطع تولید گاز، آتش نیز مهار شد.

در حال حاضر سکوی ۱۶ پارس جنوبی از مدار تولید خارج شده و برنامه‌ریزی برای انجام تعمیرات و بازگشت این سکو به مدار تولید در حال انجام است.

علی‌رغم حادثه یادشده، شرکت نفت و گاز پارس ضمن جبران کسری گاز از سایر سکو‌ها متعهد به نگهداشت تولید طبق برنامه مصوب است.

ارسال نظر