بیمه، غرامت زلزله زدگان خراسان شمالی را کمتر تعیین کرده است

بیمه، غرامت زلزله زدگان خراسان شمالی را کمتر تعیین کرده است

مدیرکل دفتر روستایی استانداری خراسان شمالی گفت: میزان غرامت تعیین شده برای زلزله‌زدگان این استان بسیار ناچیز و پایین تعیین شده است و استانداری در حال پیگیری از بنیاد برکت برای افزایش آن است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، امین کلاته اظهار داشت: بیمه، مبالغ بسیار کمی را به عنوان غرامت تعیین کرده است به طوری که این ارقام با میزان خسارت های کارشناسی شده بسیار فاصله دارد از این رو پیگیر هستیم تا روستاییان خسارت دیده از زلزله غرامت بیشتری دریافت کنند. 

وی افزود: بر اساس تفاهم با بنیاد برکت، برای بیمه رایگان منازل روستاییان استان در صورت خسارت کلی به منازل، قاعده نسبی در تعیین غرامت ها لحاظ نشود و بر اساس این تفاهم، باید سقف غرامت به این خسارت دیدگان پرداخت شود اما این امر محقق نشده است.

وی گفت: در زلزله بهار امسال ۱۲۴ واحد مسکونی در روستاهای گرمه و جاجرم به طور ۱۰۰ درصد تخریب شد انتظار می رفت این واحدها مشمول دریاف سقف غرامت یعنی ۲۵۰ میلیون ریال به ازای هر واحد بشوند.

مدیرکل دفتر روستایی استانداری خراسان شمالی افزود: تاکنون اعتراض ها به نحوه تعیین غرامت با چند مرتبه مکاتبه اعلام شده اما تاکنون نتیجه حاصل نشده است.

وی با تاکید بر اینکه میزان خسارت های زلزله به منازل روستاییان به شدت پایین تعیین شده است گفت: بر اساس اعلام شرکت بیمه، میزان غرامت برای یکهزار و ۲۶۷ واحد خسارت دیده زیر پنج میلیون ریال، ۶۳۴ مورد پنج میلیون تا ۱۰ میلیون ریال، ۳۱۱ مورد ۱۰ میلیون تا ۲۰ میلیون ریال، ۹۹  مورد ۲۰ تا ۵۰ میلیون ریال و ۹ مورد ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون و هشت مورد بالای ۱۰۰ میلیون ریال تعیین شده است. 

مدیرکل دفتر روستایی استانداری خراسان شمالی افزود: میزان غرامتی که در مجموع برای روستاییان زلزله زده استان تعیین شده بسیار کم است و هیچ کدام از واحدهای مسکونی زلزله زده استان مشمول دریافت سقف غرامت نشده است.

زلزله ۵.۵ ریشتر  ساعت ۳.۳۴ دقیقه بامداد روز دوشنبه ۲۷ اردیبهشت ماه سال جاری در عمق ۱۰ کیلومتری شهر سنخواست در شهرستان جاجرم استان خراسان شمالی را لرزاند. 

استان خراسان شمالی از دیدگاه لرزه زمین ساختی در زون کپه داغ قرار دارد که در این زون گسل های فعال و مهمی وجود دارد، این گسل ها برخی مواقع با حرکاتی که انجام می دهند موجب وقوع زمین لرزه های مخرب می شوند.  

مهم ترین گسل های خراسان شمالی گسل اسفراین است که این گسل با درازای حدود ۱۷۰ کیلومتر و راستای شمال باختری- جنوب خاوری واقع شده که از حاشیه شمال خاوری شهر اسفراین گذر می کند.

گسل باغان- گرماب نیز گسلی است با درازای ۵۵ تا۵۰ کیلومتر و راستای شمال، شمال باختری – جنوب، جنوب خاوری واقع است.

ارسال نظر